The degree of price variation of fresh tomato
over space and time; and its effect on consumer welfare is not yet known in
Nigeria. This study therefore examined the effect of spatial and seasonal price
variations of fresh tomato marketing on the welfare of consumers in Nigeria.
Primary data were collected with structured questionnaire from 240 randomly
selected tomato marketers. The data were analyzed using descriptive and
inferential statistical tools. Finding showed that the mean price of fresh
tomato per basket was N16,350 for minor
markets and N12,450 for major markets.
Test of hypothesis indicated a significant (p<0.05) spatial price variation.
Further result indicated a significant (p<0.05) inter-seasonal price
variation with a mean of N18,000/basket
for off season and N6,400/basket for
peak season. The result revealed that seasonal price variation (64.4%) is
higher than spatial price variation (23.9%) in Nigeria. Regression result and
factor analysis indicated that duration of product in store before sale,
bargaining power of seller, patronage, packaging charges and transportation
cost were the most significant determinant of fresh tomato price variation
which affect the welfare of tomato consumers. Price variation exerts negative
and significant (p<0.05) effect on consumers welfare through higher
expenditure on consumption and low level of patronage (demand). We recommended
that government should improve the rural road network to reduce transportation
cost and spoilage of fresh tomato in Nigeria.
Consumer welfare Tomato market Price variation Seasonal Spatial
Taze
domateslerin mekan ve zaman içindeki fiyat değişimlerinin derecesi; ve
Nijerya'da tüketici refahı üzerindeki etkisi henüz bilinmemektedir. Bu nedenle,
bu çalışma, taze domates pazarlamasının mekansal ve mevsimsel fiyat
değişimlerinin, Nijerya'daki tüketicilerin refahı üzerindeki etkisini
incelemiştir. Birincil veriler, rastgele seçilmiş 240 domates satıcısından
yapılandırılmış anket ile toplanmıştır. Veriler, tanımlayıcı ve çıkarımsal
istatistiksel araçlar kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgu, sepet başına taze
domates fiyatının küçük pazarlar için 16,350 N ve
büyük pazarlar için 12,450 N
olduğunu göstermiştir. Hipotez testi, anlamlı (p <0.05) bir mekansal fiyat
değişimini göstermiştir. Diğer sonuçlar, sezon dışı sezon için fiyat farkı, sezon
dışı sezon için ortalama 18.000 N / sepet ve yoğun sezon için 6.400 N / sepet olmak üzere önemli bir değişiklik
göstermiştir. Sonuç olarak, Nijerya'da mevsimsel fiyat değişiminin (% 64.4)
mekansal fiyat değişkeninden (% 23.9) daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur.
Regresyon sonucu ve faktör analizi, satış öncesi mağazadaki ürünün süresinin,
satıcının pazarlık gücünün, patronajın, paketleme ücretlerinin ve nakliye
maliyetinin, domates tüketicilerinin refahını etkileyen taze domates
fiyatlarındaki en önemli
belirleyici faktör olduğunu göstermiştir. Fiyat değişimi, tüketim
harcamalarının artması ve düşük hamle seviyesi (talep) yoluyla tüketicilerin
refahı üzerinde olumsuz ve önemli (p <0.05) bir etkiye sahiptir. Nijerya'da
nakliye maliyetini ve taze domates bozulmasını azaltmak için hükümetin kırsal
yol ağını iyileştirmesi tavsiye edilebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 2 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi CC BY 4.0 lisanslıdır.