BibTex RIS Kaynak Göster

8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK KAYGI DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Sayı: 25, 202 - 214, 01.08.2015

Öz

Bu çalışmada, sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin cinsiyet, kardeş sayısı, anne-baba eğitim düzeyi ve matematik başarı düzeylerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Bu amaçla Bindak (2005) tarafından geliştirilen ölçekten yararlanılmıştır. Ölçek, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Bartın il merkezindeki 8. sınıflarda öğrenim gören 158 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modellerinden karşılaştırma türü tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin matematik kaygı düzeyleri ile cinsiyet, kardeş sayısı, anne ve baba eğitim düzeyleri arasında anlamlı düzeyde farklılık bulunmazken, öğrencilerin matematik kaygı düzeyleri ile matematik başarı arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Matematik kaygısı yüksek olan öğrencilerin matematik başarılarının düşük, matematik başarıları yüksek olan öğrencilerin ise matematik kaygılarının düşük olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aarnos, E. ve Perkkila, P. (2012). Early sign of mathematics anxiety? Procedia Social and Behavioral Sciences (46), 1495-1499.
  • Alkan, V. (2010). Matematikten nefret ediyorum. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 189-199.
  • Aydın, E., Delice, A., Dilmaç, B. ve Ertekin, E. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik kaygı düzeylerine cinsiyet, sınıf ve kurum değişkenlerinin etkileri. İlköğretim Online, 8(1), 231-242.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 59-76.
  • Bander, R. S. ve Betz, N. E. (1981). The relationship of sex and sex role to traitand situational specific anxiety types. Journal of Research in Personality, 15, 312-322.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
  • Birgin, O., Baloğlu, M., Çatlıoğlu, H. ve Gürbüz, R. (2010). An investigation of mathematics anxiety among sixth through eighth grade students in Turkey. Learning and Individual Differences, 20, 654-658.
  • Bozkurt, S. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı. , matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Chipman, S. F., Krantz, D. H. ve Silver, R. (1992). Mathematics anxiety and science careers among able college women. Psychological Science, 3(5), 292–295.
  • Dede, Y. (2008). Mathematics anxiety questionnaire: Development and validation. Essays in Education, 23, Erişim tarihi: 2 Mayıs 2015, http://www.usca.edu/essays/vol232008/dede.pdf
  • Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 295-312.
  • Doruk, M ve Kaplan, A. (2013). Sınıf ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (4), 1505-1522.
  • Duman, G.K. (2008). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin durumluluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Dursun, Ş. ve Bindak, R. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 1,18-21.
  • Furner, J. ve Duffy, M.L. (2002). Equity for all students in the new millenium: disabling mathematics anxiety. Intervention in School and Clinic. 38 (2), 67-74.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 33–46.
  • Kurt, A. ve Özel, M.E. (2013). İlköğretimde matematik kaygısına karşı “gerçekçi matematik eğitimi” yaklaşımı ve “geometri bahçesi”nin rolü, Çağ University Journal of Social Sciences, 10 (1), 144-151.
  • Miller, H. ve Bichsel, J. (2004). Anxiety, working memory, gender, and math performance. Personality and Individual Differences, 37, 591-606.
  • Özan, M. B. ve Yüksel, Y. (2003). Öğrencilerin sınav kaygılarının öğrenmeleri üzerindeki etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 3, 64-70.
  • Poyraz, C. (2012). Çocuk ve sorumluluk duygusu kazandırma. Kilittaşı Çekül Vakfı Kültür Mirası ve Eğitim Dergisi, 5, 68-71.
  • Ramirez, G., Gunderson, E.A., Levine, S.C. ve Beilock, S.L. (2013). Math anxiety, working memory, and math achievement in early elementary school. Journal of Cognition and Development, 14(2), 187-202.
  • Şahin, F. Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3 (5), 57- 74.
  • Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 653-672.
  • Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Tobias, S. (1993). Overcoming math anxiety. New York: W.W. Norton & Company.
  • Wahid, S.N.S., Yusof, Y. ve Razak, M.R. (2014). Math anxiety among students in higher education level. Procedia Social and Behavioral Sciences 123, 232-237.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19(2),431-448.
  • Yenilmez , K., Girginer N. ve Uzun Ö. (2004). Osmangazi üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1), 147-162.

An Investigation of Factors Affecting 8th Grade Math Students’ Anxiety Levels

Yıl 2015, Sayı: 25, 202 - 214, 01.08.2015

Öz

In this study, differences in 8th grade students’ Math anxiety was investigated based on their gender, sibling, and parents’ education level. A scale developed by Bindak (2005) was used for data collection to realise this purpose. The scale was administered with the participation of randomly selected 158 students who were studying in Bartin city centre during 2013- 2014 academic year. In the research, a sort of comparison scanning model of the related scanning models was used. The findings revealed that while there was not any statistically significant difference between Math anxiety and students’ gender, number of sibling and parents’ education level, there was a statistically significant difference between students’ anxiety level and academic achievement. Students with a high level of Math anxiety had a low level of academic achievement, while students with low level of Math anxiety had a higher level of academic achievement.

Kaynakça

  • Aarnos, E. ve Perkkila, P. (2012). Early sign of mathematics anxiety? Procedia Social and Behavioral Sciences (46), 1495-1499.
  • Alkan, V. (2010). Matematikten nefret ediyorum. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 189-199.
  • Aydın, E., Delice, A., Dilmaç, B. ve Ertekin, E. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik kaygı düzeylerine cinsiyet, sınıf ve kurum değişkenlerinin etkileri. İlköğretim Online, 8(1), 231-242.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 59-76.
  • Bander, R. S. ve Betz, N. E. (1981). The relationship of sex and sex role to traitand situational specific anxiety types. Journal of Research in Personality, 15, 312-322.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
  • Birgin, O., Baloğlu, M., Çatlıoğlu, H. ve Gürbüz, R. (2010). An investigation of mathematics anxiety among sixth through eighth grade students in Turkey. Learning and Individual Differences, 20, 654-658.
  • Bozkurt, S. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı. , matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Chipman, S. F., Krantz, D. H. ve Silver, R. (1992). Mathematics anxiety and science careers among able college women. Psychological Science, 3(5), 292–295.
  • Dede, Y. (2008). Mathematics anxiety questionnaire: Development and validation. Essays in Education, 23, Erişim tarihi: 2 Mayıs 2015, http://www.usca.edu/essays/vol232008/dede.pdf
  • Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 295-312.
  • Doruk, M ve Kaplan, A. (2013). Sınıf ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (4), 1505-1522.
  • Duman, G.K. (2008). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin durumluluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Dursun, Ş. ve Bindak, R. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 1,18-21.
  • Furner, J. ve Duffy, M.L. (2002). Equity for all students in the new millenium: disabling mathematics anxiety. Intervention in School and Clinic. 38 (2), 67-74.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 33–46.
  • Kurt, A. ve Özel, M.E. (2013). İlköğretimde matematik kaygısına karşı “gerçekçi matematik eğitimi” yaklaşımı ve “geometri bahçesi”nin rolü, Çağ University Journal of Social Sciences, 10 (1), 144-151.
  • Miller, H. ve Bichsel, J. (2004). Anxiety, working memory, gender, and math performance. Personality and Individual Differences, 37, 591-606.
  • Özan, M. B. ve Yüksel, Y. (2003). Öğrencilerin sınav kaygılarının öğrenmeleri üzerindeki etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 3, 64-70.
  • Poyraz, C. (2012). Çocuk ve sorumluluk duygusu kazandırma. Kilittaşı Çekül Vakfı Kültür Mirası ve Eğitim Dergisi, 5, 68-71.
  • Ramirez, G., Gunderson, E.A., Levine, S.C. ve Beilock, S.L. (2013). Math anxiety, working memory, and math achievement in early elementary school. Journal of Cognition and Development, 14(2), 187-202.
  • Şahin, F. Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3 (5), 57- 74.
  • Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 653-672.
  • Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Tobias, S. (1993). Overcoming math anxiety. New York: W.W. Norton & Company.
  • Wahid, S.N.S., Yusof, Y. ve Razak, M.R. (2014). Math anxiety among students in higher education level. Procedia Social and Behavioral Sciences 123, 232-237.
  • Yenilmez, K. ve Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19(2),431-448.
  • Yenilmez , K., Girginer N. ve Uzun Ö. (2004). Osmangazi üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1), 147-162.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tamer Kutluca

Fatma Nur Alpay Bu kişi benim

Sevtap Kutluca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Kutluca, T., Alpay, F. N., & Kutluca, S. (2015). 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK KAYGI DÜZEYLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(25), 202-214.