In this study, the self-sufficiency of Social Studies teacher candidates towards the teaching profession before being appointed as teachers were examined in respect to gender, university and grade level variables. The research was conducted with 241 teacher candidates studying in the Social Studies Education Departments of Ataturk University, Kafkas University and Erzincan University during the 2010-2011 academic year. In the study, “teacher self-sufficiency scale” developed by Kan was used. The findings were interpreted as tables using the SPSS package program. T-test, variance analysis, meaningfulness level of the differences between self-sufficiency belief levels and arithmetic means were included in the analyses.
Teacher Candidate Self-Efficacy Teacher Self-Efficacy Social Studies
Bu araştırmada, İlköğretim Bölümü Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının mesleğe atanmadan önce öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlikleri cinsiyet, öğrenim gördükleri üniversite ve sınıf değişkenleri bakımından incelenmiştir. Araştırma 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim görmekte olan toplam 241 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada Kan tarafından geliştirilen “öğretmen öz-yeterlik ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, SPSS programı yardımıyla tablolar halinde yorumlanmıştır. Analizlerde t testi, varyans testi, öz-yeterlik inanç düzeyleri arası farkların anlamlılık düzeyine, aritmetik ortalamaya yer verilmiştir.
Öğretmen Adayı Öz-Yeterlik Öğretmen Öz-Yeterliği Sosyal Bilgiler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 20 |