It is not only the student's responsibility to understand a text.
Whether or not the texts presented to students are prepared in accordance with
their level directly affect the comprehensibility of the text. Many formulas
have been developed to measure the readability of texts. The sentence length is
one of the important variables in the readability formulas. The case study
method was used in this study and 5th, 6th, 7th,
8th grade mathematics textbooks which were published by private
publishers and approved by Ministry of National Education in 2017-2018 academic
year were analyzed. In this context, the relationship between the readability
scores of the texts at the level of knowledge, questions and solutions in the
middle school mathematics textbooks and the comprehensibility of these texts
were investigated. In this regard, the views of 18 mathematics teachers and 181
students at the 5th, 6th, 7th and 8th
grades were taken on the comprehensibility of low, medium and high readability
of knowledge texts, questions and solution texts. The students generally found
the texts to be readable at a level that would not obstruct the understanding,
and the teachers found it to be easily understandable. On the other hand, the
students generally found the texts to be understandable at the medium and good
level and generally understandable. Results showed that, teachers, except for
the structure of the text in the middle school textbooks, want to; be increased
the number of the daily life problems; be reduced the use of intensive symbols,
and be increased the problems that are appropriate for their age and
experience. Moreover, the students, except for the structure of the text in the
middle school textbooks, want to be used multiple representations.
Mathematics education textbooks readability comprehensibility teacher opinion student opinion
Dilsel açıdan öğrenci düzeyine
uygun biçimlendirilmiş matematik ders kitaplarının öğrenciler tarafından daha
iyi anlaşılacağı varsayılmaktadır. Metinlerin okunabilirliğini ölçen çeşitli
formüller geliştirilmiştir. Bu çalışmada okunabilirlik kavramı, tümce uzunluğu
değişkeniyle ele alınmıştır. Nitel yaklaşım içinde durum çalışması olarak
planlanan bu araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ve özel yayınevleri
tarafından yayımlanan, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı onaylı ve 2017-2018
öğretim yılında devlet okullarında okutulan 5., 6., 7., 8. sınıf matematik ders
kitaplarındaki bilgi, soru ve çözüm düzeyindeki metinlerin okunabilirlik düzeyi
ile bu metinlerin anlaşılabilirlikleri, öğrenci ve öğretmen bakış açısıyla
sorgulanmıştır. Bu bağlamda 18 matematik öğretmeninden ve bu öğretmenlerin 5.,
6., 7., 8. sınıf düzeyindeki toplam 181 öğrencisinden, Çetinkaya-Uzun
okunabilirlik formülüyle düşük, orta ve yüksek düzey olarak belirlenmiş
okunabilirlik değerine sahip bilgi, soru ve çözüm metinlerinin tümce uzunluğu
ve anlaşılabilirliğine ilişkin görüşleri alınmıştır. Öğrenciler metinleri
genellikle anlamayı engellemeyecek düzeyde okunabilir bulmuş, öğretmenler ise
kolaylıkla anlamlandırılabilecek düzeyde bulmuşlardır. Öte yandan öğrenciler
metinleri genellikle orta ve iyi düzeyde anlaşılabilir öğretmenler ise
genellikle iyi düzeyde anlaşılabilir bulmuşlardır. Görüşler incelendiğinde
öğretmenler, metnin yapısı dışında ortaokul matematik ders kitaplarındaki
metinlerde günlük yaşamdan örneklerin artırılmasını; öğrenciler ise çoklu
temsillerin kullanılmasını, yoğun sembol kullanımının azaltılmasını, yaşantısal
ve deneyimsel açıdan yaş düzeylerine uygun örneklerin artırılmasını
istemektedirler.
Matematik eğitimi ders kitapları okunabilirlik anlaşılabilirlik öğretmen görüşü öğrenci görüşü
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 53 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0