The role of past career exploration and decision-making learning experiences in the career exploration and decision-making process as facilitators or hinderers is theoretically known. However, empirical support for the role of past career exploration and decision-making learning experiences in the career exploration and decision-making process is limited due to the lack of a valid and reliable measurement tool. Therefore, the aim of this study is to examine the validity and reliability of the Career Exploration and Decision-Making Learning Experiences Scale Turkish form. In this context, two separate studies were conducted. In Study 1, confirmatory factor analysis was conducted to validate the factor structure of the Turkish version of the Career Exploration and Decision-Making Learning Experiences Scale. In Study 2, multiple linear regression analyses were performed to examine the predictive role of career exploration and decision-making learning experiences on self-efficacy and outcome expectations related to the same behavioral domain. The findings of Study 1 confirmed the five-factor structure (mastery experiences, verbal persuasion, vicarious learning, positive emotion, and negative emotion) of the Turkish version of the Career Exploration and Decision-Making Learning Experiences Scale. The Cronbach's alpha values for the Turkish version of the scale ranged from .73 to .89 in Study 1 and from .69 to .84 in Study 2. The results of Study 2 indicated that mastery experiences, vicarious learning, and positive emotion positively predicted both self-efficacy and outcome expectations. Additionally, negative emotion was found to positively predict outcome expectations. The results are discussed in the light of the relevant literature, and limitations and recommendations are presented.
learning experiences career exploration and decision-making self-efficacy outcome expectations
The compliance of this study with scientific research and publication ethics was approved by the Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Scientific Research and Publication Ethics Committee at its meeting dated 28.11.2023 and numbered 14 (Decision number: 2023.14.310).
Kariyer araştırma ve karar verme sürecinde, bu sürece ilişkin geçmiş öğrenme deneyimlerinin kolaylaştırıcı veya engelleyici rolü kuramsal olarak bilinmektedir. Ancak, kariyer araştırma ve karar verme sürecinde, bu sürece ilişkin geçmiş öğrenme deneyimlerinin rolüne ilişkin ampirik destek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı eksikliğinden sınırlıdır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı Kariyer Araştırma ve Karar Verme Öğrenme Deneyimleri Ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Ayrıca kariyer araştırma ve karar verme öğrenme deneyimlerinin aynı davranışsal alana ilişkin öz yetkinlik ve sonuç beklentilerini yordayıcı rolünü incelemek de amaçlanmıştır. Bu bağlamda, iki ayrı çalışma yürütülmüştür. Çalışma 1’de Kariyer Araştırma ve Karar Verme Öğrenme Deneyimleri Ölçeği Türkçe formunun faktör yapısının doğrulanması için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Çalışma 2’de ise kariyer araştırma ve karar verme öğrenme deneyimlerinin aynı davranışsal alana ilişkin öz yetkinlik ve sonuç beklentilerini yordayıcı rolünü incelemek için çoklu doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Çalışma 1’in sonuçları Türkçe Kariyer Araştırma ve Karar Verme Öğrenme Deneyimleri Ölçeği’nin ilişkili beş faktörlü (başarılı performanslar, sözel ikna, dolaylı öğrenme, pozitif duygu ve negatif duygu) yapısını doğrulamıştır. Kariyer Araştırma ve Karar Verme Öğrenme Deneyimleri Ölçeği Türkçe formunun Cronbach alfa değerleri Çalışma 1’de .73 ile .89, Çalışma 2’de .69 ile .84 aralığında bulunmuştur. Çalışma 2 sonuçları başarılı performanslar, dolaylı öğrenme ve pozitif duygu öz yetkinliği ve sonuç beklentilerini pozitif yönde yordadığını göstermiştir. Ayrıca negatif duygu sonuç beklentilerini pozitif olarak yorduyordu. Sonuçlar ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış, sınırlılıklar ve öneriler sunulmuştur.
Bu çalışmanın bilimsel araştırma ve yayın etiğine uygunluğu Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Yayın Etik Kurulu’nun 28.11.2023 tarih ve 14 sayılı toplantısında onaylanmıştır (Karar sayısı: 2023.14.310).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2025 |
Submission Date | December 25, 2024 |
Acceptance Date | February 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
.