The purpose of this study is to determine
the level of solving non-routine problems of 4th grade students and the relationship
between gender and problem-solving skills.This study was carried out with the
participation of 140 students attending 4th grade in a district of a province
in Marmara Region. This study was organized according to the screening study,
which is one of the quantitative research methods. Data were obtained from the
students' answers given to 5 problems. The obtained data were analyzed using
percentage, frequency and chi-squared test. As a result of this study, it was
concluded that the level of problem solving of the students was not the desired
level and that there was a meaningful difference between the problem solving
skill and the gender in favor of the girls.
Bu çalışmanın amacı, 4. sınıf öğrencilerinin
rutin olmayan problemleri çözme düzeylerini ve cinsiyet ile problem çözme
becerisi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu çalışma, Marmara Bölgesi’nde yer
alan bir ilin; bir ilçesinde 4. sınıfa devam eden 140 öğrencinin katılımı ile
gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan
tarama çalışmasına göre düzenlenmiştir. Veriler, öğrencilerin 5 adet probleme
vermiş olduğu yanıtlardan elde edilmiştir. Elde edilen veriler yüzde, frekans
ve kay kare testinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Bu çalışma sonucunda
öğrencilerin problem çözme düzeylerinin istenilen seviye olmadığı; problem
çözme becerisi ile cinsiyet arasında ilişki incelendiğinde kızlar lehine anlamlı bir farklılığın olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | February 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |