The aim of this study is to investigate the concept images of 8th grade students
for algebraic expressions, equations and identities. In this direction, the students’
concept images, their explanations and the consistency of their answers to the
application questions were investigated. The study was designed as a case study
from qualitative research methods. The participants of the research are 36 8th
grade students in Sakarya in 2020-2021 academic year. In order to determine the
concept images of the students, the Concept Information Form (CSF) consisting
of 4 open-ended questions and the Application Form (UF) consisting of 2 sample
questions as data collection tools, were used. The obtained data were analyzed
according to the content analysis method. In this context, the explanations of the
students about the concepts were coded, then the themes were created and the
findings were defined and interpreted. According to this; the majority of the
students participating in the research had difficulty in using verbal expressions
while defining the concepts, and expressed their explanations about the concepts
on mathematical operations. In addition, it was determined that the students
made explanations about the concept images in the applications in the examples.
Bu çalışmanın amacı 8. sınıf öğrencilerinin cebirsel ifade, denklem ve
özdeşliklere yönelik kavram imajlarının incelenmesidir. Bu doğrultuda
öğrencilerin cebirsel ifade, denklem ve özdeşliklere yönelik kavram imajları, bu
kavramlar arasındaki ilişkilere yönelik açıklamaları ve uygulama sorularına
verdikleri yanıtların kavram imajlarıyla tutarlılığı araştırılmıştır. Çalışma nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın
katılımcıları 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sakarya’da bir
devlet okulunda 8. sınıfta öğrenim gören 36 öğrencidir. Veri toplama araçları
olarak öğrencilerin kavram imajlarını belirleyebilmek için 4 açık uçlu sorudan
oluşan Kavram Bilgi Formu (KBF) ve bu kavramlara yönelik 2 örnek sorudan
oluşan Uygulama Formu (UF) kullanılmıştır. Elde edilen veri içerik analizi
yöntemine göre incelenmiştir. Bu kapsamda öncelikle öğrencilerin kavramlara
yönelik açıklamaları kodlanmış, daha sonra temalar oluşturulmuş ve elde edilen
bulgular tanımlanarak yorumlanmıştır. Buna göre; araştırmaya katılan
öğrencilerin çoğunluğu kavramları tanımlarken sözel ifadeler kullanmada
zorlanmış, kavramlara yönelik açıklamalarını matematiksel işlemler üzerinde
ifade etmiştir. Ayrıca öğrencilerin örneklerdeki uygulamalarda kavram
imajlarına yönelik açıklamalarda bulundukları tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |