This study aims to explore the articles reviewed according to their methods (variables whose effects were investigated, relational, predictive, review, measurement tool and activity development) in the numbers and operations learning area themed in mathematic education in our country within the scope of topic trends and results. The research was designed with the descriptive content analysis method. Totally 5021 volumes belonged to 124 magazines published in Turkey were investigated; 301 articles were reached and the obtained data were analysed with the descriptive analysis method within the scope of the research. The results are as follows: It was realised that mainly the effect of gender variables related to fractions and natural numbers on the achievement concept was investigated in the articles, in which the effect of various demographic features. It was determined that gender did not demonstrate differences in formal arithmetic and visualisation achievement, the fraction concept and achievement related to estimations in fractions, problem-solving achievement, operational and conceptual knowledge level and achievement concepts related to number sense; on the other hand, it indicated the difference in favour of female students in the achievement related to rates and four operations. It was noticed that the number of reviewed articles whose study focus was correlational and predictive was low, mainly the fractions and operations with
natural numbers sub-learning areas were studied. While the most associated sub-feature in the correlational articles was determined as the number sense performance/prediction achievement (in fractions), problem posing achievement, self-efficacy perception, gender and arithmetic skills were included in the predictive articles
Bu çalışmanın amacı ülkemizde matematik eğitiminde sayılar ve işlemler öğrenme alanı temalı yöntemlerine göre (etkisine bakılan değişkenler, ilişkisel, yordama, derleme, ölçme aracı ve etkinlik geliştirme) ele alınan makaleleri; konu eğilimleri ve sonuçları kapsamında incelemektir. Araştırma betimsel içerik analizi yöntemi temel alınarak tasarlanmıştır. Araştırma kapsamında ülkemizde yer alan 124 dergiye ait toplam 5021 sayı incelenerek 301 makale belirlenmiş ve ulaşılan veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar şu şekildedir; Çeşitli demografik özelliklerin etkisinin ele alındığı makalelerde ağırlıklı olarak kesirler ve doğal sayılara yönelik cinsiyet değişkeninin başarı kavramı üzerindeki etkisinin incelendiği görülmüştür. Cinsiyetin formal aritmetik ve görselleştirme başarısı, kesir kavramına ve kesirlerde tahmine yönelik başarı, problem çözme başarısı, işlemsel ve kavramsal bilgi düzeyine ve sayı duyusuna yönelik başarı kavramları üzerinde farklılık göstermediği, yüzdeler ve dört işleme yönelik başarılar üzerinde ise kız öğrenciler lehine farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Çalışma odağı ilişkisel ve yordama şeklinde ele alınan makale sayıların az olduğu, ağırlıklı olarak kesirlerle ve doğal sayılarla işlemler alt öğrenme alanları üzerinde çalışıldığı görülmüştür. İlişkisel makalelerde en fazla ilişkilendirilen alt özellik sayı duyusu performansı/(kesirlerde) tahmin başarısı şeklinde belirlenirken, yordama makalelerinde problem kurma başarısı, öz yeterlik algısı, cinsiyet ve aritmetik becerileri şeklinde yer almıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Artikels |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Acceptance Date | September 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 42 Issue: 2 |