This study aims to examine the components of collective argumentation of pre-service middle school mathematics teachers during geometric construction activities. To scrutinize this issue, case study research was utilized. The participants were 14 pre-service middle school mathematics teachers who worked collectively by forming four groups. During the data collection process, the groups worked on four geometric construction tasks by using compass-straightedge or GeoGebra. The findings presented that the collective argumentation processes were depicted by means of eleven components. In more detail, the six components of Toulmin’s argument model which are data, warrant, claim, backing, rebuttal, and qualifier were insufficient to represent collective argumentation. Instead of claim, the term conclusion was used in this study since the associated data and warrant were provided in the argumentation. The collective argumentation processes of the groups involved not only the mentioned six components but also the five additional components, which were named conclusion/data, target conclusion, guidance, challenger, and objection. The new components might be used while investigating the argumentation process in other disciplines.
Scientific and Technological Research Council of Türkiye
Grant 2211-A
This work was supported by the Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK) under Grant 2211-A.
Bu çalışma, ortaokul matematik öğretmen adaylarının geometrik inşa etkinlikleri sürecindeki ortaklaşa argümantasyon bileşenlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu konuyu araştırmak için durum çalışmasından yararlanılmıştır. Katılımcılar, dört grup oluşturarak ortaklaşa çalışan 14 ortaokul matematik öğretmen adayı olarak belirlenmiştir. Veri toplama sürecinde, gruplardan dört geometrik inşa etkinliği sırasında araç olarak pergel-çizgeç veya GeoGebra kullanarak çalışmaları istenmiştir. Çalışmanın bulguları, ortaklaşa argümantasyon sürecinin on bir bileşen aracılığıyla betimlenebildiğini ortaya koymuştur. Daha ayrıntılı ifade etmek gerekirse, Toulmin'in argüman modelinde veri, gerekçe, iddia, destek, çürütücü ve niteleyen olarak isimlendirilen altı bileşenin ortaklaşa argümantasyonu temsil etmekte yetersiz kaldığı görülmüştür. Ayrıca, bu çalışmada yer alan argümantasyon süreçlerinde katılımcılar birbiriyle bağlantılı veriler ve gerekçeler ortaya koymuştur. Bu nedenle, Toumin’in argümantasyon modelindeki iddia terimi yerine sonuç terimi kullanılmıştır. Grupların ortaklaşa argümantasyon süreçleri, sadece bahsedilen altı bileşeni değil, aynı zamanda sonuç/veri, hedef sonuç, rehber, meydan okuma ve itiraz olarak adlandırılan beş ek bileşeni de içermektedir. Yeni bileşenlerin, diğer disiplinlerdeki argümantasyon süreçleri araştırılırken kullanılabilmesi beklenmektedir.
Grant 2211-A
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Grant 2211-A |
Publication Date | January 31, 2023 |
Acceptance Date | January 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0