Research Article
BibTex RIS Cite

Cumhuriyetten Günümüze Fen Öğretim Programlarında Yer Alan Astronomi ve Yer Bilimleri Konularının Karşılaştırılmalı İncelenmesi

Year 2021, , 215 - 240, 09.05.2021
https://doi.org/10.33907/turkjes.850797

Abstract

Astronomi ve yer bilimleri diğer disiplinlerle yakından ilişkilidir. Aynı zamanda matematiğin, fiziğin ve başka birçok bilim dalının gelişmesinde de önemli rol oynamaktadırlar. Gelişmiş ve gelişmekte olan birçok ülke Dünya’nın oluşumu, uzay, evren, yıldızlar ve gezegenler ile ilgili konulara öğretim programlarında yer vermektedir. Astronomi ve yer bilimi ülkemiz ortaokul öğretim programlarında da yer alan önemli konular arasında bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı ülkemizde, cumhuriyet döneminden günümüze kadar uygulanmış olan 1924, 1931, 1938, 1949, 1977, 1992, 2000, 2005, 2013 ve 2018 ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf fen öğretim programlarında yer alan astronomi ve yer bilimleri konularını karşılaştırmalı olarak incelemektir. Bu bağlamda geniş bir kaynak taraması yapılmıştır. Elde edilen veriler tablolar vasıtasıyla sunulmuş; konular ve kazanımlar güncel konumda olan 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ekseninde karşılaştırmalı olarak tartışılmaya çalışılmıştır. Bu araştırma ile her yeni öğretim programının, kendisinden öncekilere dayalı olarak geliştirildiği ve ülkemizde geçmiş yıllarda uygulanmış olan öğretim programlarında, astronomi ve yer bilimleri ile ilgili konulara önemli oranda yer verildiği tespit edilmiştir.

Thanks

Sayın Editör ilginize şimdiden teşekkür ederim.

References

  • Altheide, D. L. (2000). Tracking discourse and qualitative document analysis. Poetics, 27(4), 287-299.
  • Avşaroğlı, N. (2018). Ülkemizde Yerbilimleri Mühendislikleri Profili ve Mevcut Durum Analizi. https://www.researchgate.net/publication/323268020_Ulkemizde_Yerbilimleri_Muhendislikleri_Profili_ve_Mevcut_Durum_Analizi_Nadir_Avsarogli adresinden 02.11.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Bishop, J. E. (2003). Pre-college astronomy education in the United States in the twentieth century. In Information Handling in Astronomy-Historical Vistas (pp. 207-231). Springer, Dordrecht.
  • Buaraphan, K. (2012). Embedding nature of science in teaching about astronomy and space. Journal of Science Education and Technology, 21(3), 353-369.
  • Cicioğlu, H. (1982). Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi), Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Çekbaş, Y., Say, F. S. (2013). The Effects of Class Attendance on Academic Achievement and the Views of Preservice Teachers about Attendance and Absenteeism. Mediterranean Journal of Educational Research, (14a), 665-672.
  • Demirci, F. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Astronomi Konularının Öğretimi Öz-Yeterlik İnançları: Bir Karma Yöntem Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Ordu; Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirci, F., Özyürek, C. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Astronomi Konularının Öğretimi Öz-Yeterlik İnanç Düzeylerinin Belirlenmesi ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(3).
  • Hansen, J. A., Barnett, M., MaKinster, J. G., & Keating, T. (2004). The impact of three‐dimensional computational modeling on student understanding of astronomical concepts: A quantitative analysis. International Journal of Science Education, 26(11), 1365-1378.
  • Heller, R. L. (1964). The Earth science curriculum project. Journal of Geological Education, 12(2), 64-68.
  • Kalkan, Ö. (2017). Cumhuriyetten günümüze ortaokul fen bilimleri programlarının karşılaştırılmalı incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Aksaray: Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Keating, T., Barnett, M., Barab, S. A., & Hay, K. E. (2002). The virtual solar system project: developing conceptual understanding of astronomical concepts through building three-dimensional computational models. Journal of Science Education and Technology, 11(3), 261-275.
  • King, C. (2001). The response of teachers to new subject areas in a national science curriculum: The case of the earth science component. Science Education, 85(6), 636-664.
  • Koçer, D. (2002). Türkiye’de astronomi eğitim-öğretiminin önemi, gerekliliği ve yapılabilecekler. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara: ODTÜ.
  • Kopeikin, S. M. (2012). Celestial ephemerides in an expanding universe. Physical Review D, 86(6), 064004.
  • Kültür Bakanlığı (1938). Ortaokul programı, Devlet Basımevi, İstanbul.
  • Lewis, E. B. (2008). Content is not enough: A history of secondary earth science teacher preparation with recommendations for today. Journal of Geoscience Education, 56(5), 445-455.
  • Love, P. (2003). Document analysis. Research in the college context: Approaches and methods, 83-96.
  • Maarif Vekaleti. (1930). 1924 Ortamektep müfredat programı. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekaleti. (1931). 1931 Ortamektep müfredat programı. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Marché, J. D. (2002). Mental discipline, curricular reform, and the decline of US astronomy education, 1893-1920. Astronomy Education Review, 1(1).
  • MEB (1949). Ortaokul programı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • MEB (1992). İlköğretim Kurumları Fen Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Milli Eğitim Basımevi. İstanbul.
  • MEB (2000). Fen Bilgisi Dersi Öğretim Programı, Tebliğler Dergisi, 63(2518).
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, 8. sınıflar). Ankara: Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. London: SAGE.
  • Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı (1988). Ortaokul programı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • MOE (2019). Ministry of Education. https://beta.moe.gov.sg/secondary/ Ministry of Education, Singapore adresinden erişilmiştir.
  • National Research Council (2001). Astronomy and Astrophysics in the New Millennium.Washington DC: National Academy Press.
  • NCE (2014). National curriculum in England: secondary curriculum. https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-secondary-curriculum adresinden erişilmiştir.
  • Oğuzkan, F. (1983). Orta Dereceli Genel Öğretim Kurumlarının Gelişmesi. Cumhuriyet Döneminde Eğitim, MEB Basımevi, İstanbul.
  • Percy, J. R. (1998). Astronomy education: An international perspective. In International Astronomical Union Colloquium (Vol. 162, pp. 2-6). Cambridge University Press. Recuperado de: https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/760F90CA2CD44A5D4C864D89B7916850/S025292110011468Xa.pdf/astronomy_education_an_international_perspective.pdf
  • Schatzman, E. L. (1972). The importance of astronomy in modern education. NYASA, 198(1), 104-108.
  • Taylor, I., Barker, M., & Jones, A. (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25(10), 1205-1225.
  • Taşcan, M., Ünal, İ. (2015). Astronomi eğitiminin önemi ve ülkemizdeki öğretim programları açısından değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 25-37.
  • Tignanelli, H., & Benétreau-Dupin, Y. (2014). Perspectives of history and philosophy on teaching astronomy. In International handbook of research in history, philosophy and science teaching (pp. 603-640). Springer, Dordrecht.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts—seasonal changes—at a time of reform in science education. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 43(9), 879-906.
  • Tuğluoğlu, F., Tunç, T. (1926). İlkmektep müfredatı ve Cumhuriyet dönemi eğitiminin ekonomik hedefleri. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 26(76), 55-98.
  • Zeilik, M. (2002). Astronomy: the evolving universe. Cambridge University Press.
Year 2021, , 215 - 240, 09.05.2021
https://doi.org/10.33907/turkjes.850797

Abstract

References

  • Altheide, D. L. (2000). Tracking discourse and qualitative document analysis. Poetics, 27(4), 287-299.
  • Avşaroğlı, N. (2018). Ülkemizde Yerbilimleri Mühendislikleri Profili ve Mevcut Durum Analizi. https://www.researchgate.net/publication/323268020_Ulkemizde_Yerbilimleri_Muhendislikleri_Profili_ve_Mevcut_Durum_Analizi_Nadir_Avsarogli adresinden 02.11.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Bishop, J. E. (2003). Pre-college astronomy education in the United States in the twentieth century. In Information Handling in Astronomy-Historical Vistas (pp. 207-231). Springer, Dordrecht.
  • Buaraphan, K. (2012). Embedding nature of science in teaching about astronomy and space. Journal of Science Education and Technology, 21(3), 353-369.
  • Cicioğlu, H. (1982). Türkiye Cumhuriyetinde İlk ve Ortaöğretim (Tarihi Gelişimi), Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Çekbaş, Y., Say, F. S. (2013). The Effects of Class Attendance on Academic Achievement and the Views of Preservice Teachers about Attendance and Absenteeism. Mediterranean Journal of Educational Research, (14a), 665-672.
  • Demirci, F. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Astronomi Konularının Öğretimi Öz-Yeterlik İnançları: Bir Karma Yöntem Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Ordu; Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirci, F., Özyürek, C. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Astronomi Konularının Öğretimi Öz-Yeterlik İnanç Düzeylerinin Belirlenmesi ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(3).
  • Hansen, J. A., Barnett, M., MaKinster, J. G., & Keating, T. (2004). The impact of three‐dimensional computational modeling on student understanding of astronomical concepts: A quantitative analysis. International Journal of Science Education, 26(11), 1365-1378.
  • Heller, R. L. (1964). The Earth science curriculum project. Journal of Geological Education, 12(2), 64-68.
  • Kalkan, Ö. (2017). Cumhuriyetten günümüze ortaokul fen bilimleri programlarının karşılaştırılmalı incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Aksaray: Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Keating, T., Barnett, M., Barab, S. A., & Hay, K. E. (2002). The virtual solar system project: developing conceptual understanding of astronomical concepts through building three-dimensional computational models. Journal of Science Education and Technology, 11(3), 261-275.
  • King, C. (2001). The response of teachers to new subject areas in a national science curriculum: The case of the earth science component. Science Education, 85(6), 636-664.
  • Koçer, D. (2002). Türkiye’de astronomi eğitim-öğretiminin önemi, gerekliliği ve yapılabilecekler. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara: ODTÜ.
  • Kopeikin, S. M. (2012). Celestial ephemerides in an expanding universe. Physical Review D, 86(6), 064004.
  • Kültür Bakanlığı (1938). Ortaokul programı, Devlet Basımevi, İstanbul.
  • Lewis, E. B. (2008). Content is not enough: A history of secondary earth science teacher preparation with recommendations for today. Journal of Geoscience Education, 56(5), 445-455.
  • Love, P. (2003). Document analysis. Research in the college context: Approaches and methods, 83-96.
  • Maarif Vekaleti. (1930). 1924 Ortamektep müfredat programı. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekaleti. (1931). 1931 Ortamektep müfredat programı. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Marché, J. D. (2002). Mental discipline, curricular reform, and the decline of US astronomy education, 1893-1920. Astronomy Education Review, 1(1).
  • MEB (1949). Ortaokul programı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • MEB (1992). İlköğretim Kurumları Fen Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Milli Eğitim Basımevi. İstanbul.
  • MEB (2000). Fen Bilgisi Dersi Öğretim Programı, Tebliğler Dergisi, 63(2518).
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, 8. sınıflar). Ankara: Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. London: SAGE.
  • Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı (1988). Ortaokul programı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • MOE (2019). Ministry of Education. https://beta.moe.gov.sg/secondary/ Ministry of Education, Singapore adresinden erişilmiştir.
  • National Research Council (2001). Astronomy and Astrophysics in the New Millennium.Washington DC: National Academy Press.
  • NCE (2014). National curriculum in England: secondary curriculum. https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-secondary-curriculum adresinden erişilmiştir.
  • Oğuzkan, F. (1983). Orta Dereceli Genel Öğretim Kurumlarının Gelişmesi. Cumhuriyet Döneminde Eğitim, MEB Basımevi, İstanbul.
  • Percy, J. R. (1998). Astronomy education: An international perspective. In International Astronomical Union Colloquium (Vol. 162, pp. 2-6). Cambridge University Press. Recuperado de: https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/760F90CA2CD44A5D4C864D89B7916850/S025292110011468Xa.pdf/astronomy_education_an_international_perspective.pdf
  • Schatzman, E. L. (1972). The importance of astronomy in modern education. NYASA, 198(1), 104-108.
  • Taylor, I., Barker, M., & Jones, A. (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25(10), 1205-1225.
  • Taşcan, M., Ünal, İ. (2015). Astronomi eğitiminin önemi ve ülkemizdeki öğretim programları açısından değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 25-37.
  • Tignanelli, H., & Benétreau-Dupin, Y. (2014). Perspectives of history and philosophy on teaching astronomy. In International handbook of research in history, philosophy and science teaching (pp. 603-640). Springer, Dordrecht.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts—seasonal changes—at a time of reform in science education. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 43(9), 879-906.
  • Tuğluoğlu, F., Tunç, T. (1926). İlkmektep müfredatı ve Cumhuriyet dönemi eğitiminin ekonomik hedefleri. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 26(76), 55-98.
  • Zeilik, M. (2002). Astronomy: the evolving universe. Cambridge University Press.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Kalkan

Tuncay Tunç 0000-0002-3576-2633

Hasan Özcan 0000-0002-4210-7733

Publication Date May 9, 2021
Submission Date December 30, 2020
Acceptance Date March 11, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kalkan, Ö., Tunç, T., & Özcan, H. (2021). Cumhuriyetten Günümüze Fen Öğretim Programlarında Yer Alan Astronomi ve Yer Bilimleri Konularının Karşılaştırılmalı İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 8(2), 215-240. https://doi.org/10.33907/turkjes.850797