Bu çalışmanın amacı, eleştirel çokkültürlü eğitim uygulamasının öğretmen adaylarının çokkültürlü yeterliklerine etkisini araştırmaktır. Eleştirel çokkültürlü eğitimin öğretmen adaylarının çokkültürlü yeterlik ve tutumlarına etkisini araştırmak için öntest, sontest uygulamalı deney ve kontrol gruplu yarı-deneysel bir çalışma yürütülmüştür. Eleştirel çokkültürlü eğitim programı hazırlanırken Banks’(2015)’in çokkültürlü eğitim yaklaşım ve boyutları temel alınmıştır. Çalışmada çokkültürlü içerik İngilizce dersi içeriği ile birleştirilmiş ve çalışma İngiliz Dili eğitimi (ELT) bölümünde öğrenim gören 23’ü kontrol grubunda ve 23’ü deney grubunda olmak üzere 46 öğretmen adayı ile sürdürülmüştür. Program öncesinde ve sonrasında öğretmen adaylarına Çokkültürlü Yeterlik Ölçeği öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Ölçek çokkültürlü yeterlik ve çokkültürlü tutum olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. Uygulama süresince kontrol grubunda mevcut İngilizce programı kullanılırken, deney grubunda eleştirel çokkültürlü eğitim uygulaması yürütülmüştür. Dokuz haftalık uygulama sonunda, deney grubu öntest ve sontestleri analiz edildiğinde deney grubunun çokkültürlü tutum ve yeterliklerinde anlamlı bir artış olduğu saptanmıştır. Ayrıca deney ve kontrol gruplarının sontest puanları karşılaştırıldığında çokkültürlü yeterlikler ve tutumlar açısından deney grubu puanlarının kontrol grubu puanlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Sonuç olarak, deney grubunda uygulanan eleştirel çokkültürlü eğitimin öğretmen adaylarının çokkültürlü tutum ve yeterliklerine olumlu etki yaptığı sonucuna varılmıştır. Bu sonuç doğrultusunda ise eğitim fakültelerinde ve öğretmen yetiştirme programlarında öğretmen adaylarına eleştirel çokkültürlü eğitim verilmesi önerilebilir.
çokkültürlü tutum çokkültürlü yeterlik eleştirel çokkültürlü eğitim öğretmen eğitimi
The aim of this study is to find out the effects of critical multicultural education (CME) on preservice teachers’ multicultural attitudes and efficacy. In order to investigate the effects of critical multicultural education, a nine-week CME program is designed. The program is based on Banks’ (2015) multicultural education approaches and dimensions. For this study, the multicultural content is integrated into English Language courses of the preservice teachers studying at English Language Teaching (ELT) program. A total of 46 preservice teachers participated for the study and a quasy-experimental design with an experimental and a control group is employed. Before and after the application, Multicultural Efficacy Scale (MES) is administered to all the participants (23 in control and 23 in experimental group). The MES is composed of two subscales; one is multicultural attitudes and the other one is multicultural efficacy. While in the control group the existing language program is applied, the experimental group is provided with critical multicultural education which is integrated into English courses. At the end of 9 weeks, the analysis of pretest and posttest results revealed that there is a significant difference in the multicultural attitudes and multicultural efficacy of experimental group before and after the program. Further, the posttest results showed that there is a significant difference between the experimental and control group in terms of preservice teachers’ multicultural attitudes and efficacy. As a result, CME applied in experimental group had significant and positive effects on preservice teachers’ multicultural attitudes and efficacy. Therefore, in order to increase preservice teachers’ multicultural attitudes and efficacy, CME can be provided for preservice teachers at teacher training programs at the collage and universities.
multicultural efficacy multicultural attitude critical multicultural education teacher education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |