Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FEN BİLİMLERİ DERSİ ‘MADDENİN DEĞİŞİMİ’ ÜNİTESİ İLE İLGİLİ BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2018, , 416 - 445, 30.03.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-388815

Öz

Araştırmanın amacı, beşinci sınıf Fen Bilimleri dersi ‘Maddenin
Değişimi’ ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirmektir. Bu amaçla ilk
olarak kazanımlar belirlenmiş ve bu kazanımlara uygun 55 sorudan oluşan madde
havuzu hazırlanmıştır. Fen eğitimi alanında uzman görüşlerine başvurularak soru
sayısı 30’a düşürülmüştür. Hazırlanan 30 soruluk test 2014-2015 eğitim öğretim
yılında 230 tane beşinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Başarı testinin
geçerliği ve güvenirliği incelenmiştir. Başarı testinin kapsam geçerliği için
belirtke tablosu hazırlanmıştır. Öğrencilerin testte yer alan sorulara
verdikleri cevaplar doğrultusunda madde analizi yapılarak, her bir maddenin
ayırt edicilik ve güçlük indeksleri ayrı ayrı hesaplanmıştır. Soruların madde
ayırt edicilik ve güçlük indeksleri arasında bağımsız gruplar t- testi
sonuçlarına da bakılmıştır. Madde analizi sonucunda 2 madde testten çıkarılmış
ve 28 sorudan oluşan ‘Maddenin Değişimi’ ünitesi başarı testi oluşturulmuştur.
Testin ortalama güçlüğü 0.501, ortalama ayırt ediciliği 0.488 olarak
hesaplanmıştır. Başarı testinin güvenirlik analizinde, Kuder Richardson-20
tekniği kullanılmıştır. Hesaplanan güvenirlik katsayısı (r) 0.714 olarak tespit
edilmiştir. Araştırmadan elde edilen
bulgular doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. ve Karslı, F. (2015). Alternatif Ölçme-Değerlendirme Yaklaşımları Kullanılarak İş ve Enerji Konusunda Geliştirilen Başarı Testinin Geçerlilik ve Güvenirlik Analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25. Akbulut, H. İ. ve Çepni, S. (2013). Bir Üniteye Yönelik Başarı Testi Nasıl Geliştirilir? : İlköğretim 7. Sınıf Kuvvet ve Hareket Ünitesine Yönelik Bir Çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44. Ayaydın, A. (2010). Desen Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme Üzerine Bir Araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 11(2), 159-172. Ayvacı, H. Ş. ve Durmuş, A. (2016). Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması: Isı ve Sıcaklık Başarı Testi Geçerlik ve Güvenirlik Araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102. Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2012). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Baykul, Y. ve Turgut, M. F. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: PegemA. Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara. Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Creswell, J.W., & Plano Clark, V.L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Los Angeles: Sage. Çakır, M. ve Aldemir, B. (2011). İki Aşamalı Genetik Kavramlar Tanı Testi Geliştirme ve Geçerlik Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16). Demir, B. ve Akarsu, N. (2014). Modern Fizik Konuları ile İlgili Kavram Testi Geliştirilmesi ve Uygulanması: Modern Fizik Kavram Testi (MKFT). Journal Of European Education, 4(2). Demir, N., Kızılay, E. ve Bektaş, O. (2016). 7. Sınıf Çözeltiler Konusunda Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1). Demirci, N. ve Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi.1(1). 23-56. Erdoğdu, M. Y. ve Kurt, F. (2012). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yeterlik Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 23-36. Gömleksiz, M. ve Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (I), 40-57. Kan, A. (2014). Ölçme Aracı Geliştirme, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (ed. Satılmış Tekindal), Ankara, PegemA. Karaca, E. (2008). An Investigation of Primary and High School Teachers’ Perception Levels of Efficacy of Measurement and Evaluation in Education in Turkey. Social Behavior andPersonalıty, 36(8), 1111-1122. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel yayınları Karataş, F. Ö., Köse S. ve Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 54-69. Kenan, O. ve Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378. Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınevi Mintzes, J. J., Wandersee, J. H. & Novak, J. D. (2001). Assessing understanding in biology. Journal of Biological Education, 35(3), 118-125. Ogan Bekiroğlu, F. (2004). Ne kadar Başarılı?, Klasik ve Alternatif Ölçme- Değerlendirme Yöntemleri ve Fizikte Uygulamalar (1. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Özçelik, D.A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları Şen, H. C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39. Şener, N., & Taş, E. (2017). Developing Achievement Test: A Research for Assessment of 5th Grade Biology Subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254. Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve kimyasal denge konularında uygulanan jigsaw ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin maddenin tanecikli yapıda öğrenmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisi. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi. Taşkın, (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (20. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi. Tosun, C. ve Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522. Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Yeşilyurt, E. (2012). Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. TurkishStudies, 7(2), 1183-1205.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Saraç

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Saraç, H. (2018). FEN BİLİMLERİ DERSİ ‘MADDENİN DEĞİŞİMİ’ ÜNİTESİ İLE İLGİLİ BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-388815

Cited By

























Programlama Temelleri Dersine Yönelik Başarı Testi Geliştirme Çalışması
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi
Gönül ALTAY
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.523595