Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK LİSELERİ BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALAN ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARCA DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN EĞİTİM PROGRAM TÜRÜNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 1639 - 1656, 15.12.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-650813

Öz

Bilgisayarca düşünme becerisi problem çözme amacıyla teknoloji
destekli bir düşünme yaklaşımı olarak tanımlanmaktadır. Bilgisayarca Düşünme; bir çeşit problem çözme, sistemleri tasarlama ve
bilişim teknolojilerinin temel kavramlarına dikkat çekerek insan davranışlarını
anlama yöntemidir. Bilgisayarca Düşünme sadece bilgisayarcılar için değil
herkes için geçerli bir temel beceridir ve yakın gelecekte herkes tarafından
kullanılan temel beceriler (okuma, yazma ve aritmetik gibi) arasında yer
alacağı düşünülmektedir. Bu çerçevede bu araştırmanın amacı da Meslek Liseleri
Bilişim Teknolojileri alanında öğrenim gören öğrencilerin bilgisayarca düşünme
beceri düzeylerinin program türü değişkenine göre incelenme olarak
belirlenmiştir. Bu çalışma, nedensel-karşılaştırma araştırma yöntemine
dayanmaktadır. Bu araştırmanın çalışma
grubunu 107 birey oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilerin
bilgisayarca düşünme becerileri “Bilgisayarca Düşünme Becerileri Ölçeği”
kullanılarak toplanmıştır (α=0,87). Elde edilen veriler üzerinde çok
değişkenli varyans analizi, aritmetik
ortalama, standart sapma, sıklık ve yüzdelik değer analizleri gerçekleştirilmiştir. Analiz
sonuçları, Anadolu Meslek Programında öğrenim gören öğrenciler ile Anadolu
Teknik Programında öğrenim gören öğrenciler arasında bilgisayarca düşünme
becerilerine göre istatiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir, F
(5, 101) = ,746, p = ,60; Wilks’ Lambda = ,96. Ancak ortalama puanlar
incelendiğinde Anadolu Teknik Programında öğrenim gören öğrencilerinin Anadolu
Meslek Programında öğrenim gören öğrencilere göre gerek toplam puanlar gerekse
alt beceri puanları açısından yüksek düzey (68-100) grubunda daha fazla olduğu
görülmüştür.

Kaynakça

  • Altın, M. & Saracaloğlu, A. (2018). Yaratıcı, eleştirel ve yansıtıcı düşünme: Benzerlikler-farklılıklar. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • ÇerçevÖP (Çerçeve Öğretim Programları). (2020). Mesleki ve teknik anadolu lisesi anadolu meslek ve teknik programları bilişim teknolojileri alanı 9-12.sınıflar haftalık ders çizelgeleri ve öğretim programları. Millî Eğitim Bakanlığı. http://www.megep.meb.gov.tr/?page=ogretimProgramlari
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw-Hill Companies.
  • Gökçe, D. & Baskan, G. (2012). Eğitim denetçilerinin iletişim becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), 200-211.
  • Güngör, S. & Özkan, M. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci tutumuna etkileri üzerine bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 47-59.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis. Pearson Prentice Hall.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2015). CT leadership toolkit. International Society for Technology in Education. http://www.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2016). ISTE standards for students. International Society for Technology in Education. http://www.iste.org/docs/Standards-Resources/iste-standards_students-2016_one-sheet_final.pdf?sfvrsn=0.23432948779836327
  • Karaçaltı, C., Korkmaz, Ö. & Çakır, R. (2018). Öğrencilerin programlama başarılarının bilgisayarca-eleştirel düşünme ile problem çözme becerileri çerçevesinde incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 343-370.
  • Kaya, H. (2014). Eleştirel düşünmeye eleştirel bir bakış. Florence Nightingale Journal of Nursing, 18(1), 47-51.
  • Kılıç, F. N., Korkmaz, Ö., Çakır, R. & Uğur Erdoğmuş, F. (2019). Meslek lisesi bilişim teknolojileri öğrencilerinin kodlama yeterlilikleri, STEM ve bilgisayarca düşünme becerilerine yönelik algıları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 196-218. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.os.01.011
  • Kıncal, R, Avcu, Y. & Kartal, O. (2016). Yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve akademik başarılarına etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(1), 15-37.
  • Kirmit, Ş, Dönmez, İ. & Çataltaş, H. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerilerinin incelenmesi. Journal of STEAM Education, 1(2), 17-26.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R. & Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ölçeğinin (BDBD) ortaokul düzeyine uygulanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 143-162.
  • Korkmaz, Ö., Çakir, R. & Özden, M. Y. (2017). A validity and reliability study of the computational thinking scales (CTS). Computers in Human Behavior, 72, 558-569.https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.005
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M., Oluk, A. & Sarıoğlu, S. (2016). Bireylerin bilgisayarca düşünme becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 68-87. https://doi: 10.7822/omuefd.34.2.5
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 177-184.
  • MTEGM (Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü). (2017). Milli eğitim bakanlığı mesleki teknik eğitim genel müdürlüğü, anadolu meslek anadolu teknik programlarında alana geçiş tercih ve yerleştirme klavuzu, MEB. http://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_03/16161541_alan_geYiY_klavuzu.pdf
  • Özden, M. (2015, Haziran 17). Computational thinking. http://myozden.blogspot.com.tr/2015/06/computational-thinking-bilgisayarca.html.
  • Sezgin, E. (2011). Problem çözme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Üstün, B. (2010). Çünkü iletişim çokşeyi değiştirir! Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 88-94.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communication of ACM, 49, 33-35.
  • Yaman, S. & Çakır, E. (2018). Ters yüz sınıf uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve bilgisayarca düşünme becerileri üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 75-99.
  • Yıldız, V. (1999). İşbirlikli öğrenme ile geleneksel öğrenme grupları arasındaki farklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 155-163.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nursel Yalçın 0000-0002-0393-6408

Ayhan İkinci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yalçın, N., & İkinci, A. (2020). MESLEK LİSELERİ BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALAN ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARCA DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİNİN EĞİTİM PROGRAM TÜRÜNE GÖRE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1639-1656. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-650813