Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 4, 1737 - 1759, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-582386

Öz

Bu araştırmada, işitme yetersizliği olan öğrencilerin bulunduğu
kaynaştırma ortamlarında, bu öğrencilerin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye
yönelik gerçekleştirilen uygulamaların öğretmen görüşleri çerçevesinde
incelenmesi amaçlanmıştır.  Nitel
yaklaşıma dayalı fenomenolojik bir araştırma olarak desenlenen çalışmada,
veriler görüşme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ise tümevarımsal
yöntem kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin sınıflarında çeşitli
akıcı okuma etkinlikleri yaptıkları ve yoğun olarak sıralı okuma etkinliğinin
kullanıldığı yönündedir. Bunun yanı sıra, kaynaştırma ortamlarındaki işitme
yetersizliği olan öğrencilerin genel okuma başarılarının ve akıcı okuma
seviyelerinin akranlarının düzeyinde ya da gerisinde olduğunu belirtilmektedir.
Ayrıca, akıcı okuma becerisine yönelik müfredatın ve öğretmen yetiştirme
programlarının yetersiz olduğunu vurgulanmaktadır. Sonuç olarak, sınıflarda
uygulanan akıcı okuma etkinliklerinin alanyazındaki ilgili müdahalelerle
benzerlikleri olmasına rağmen, sistematik ve planlı şekilde uygulama ve
uygulama ilkelerinde farklılıklar bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Armbruster, B. B., Lehr, F., Osborn, J., O’Rourke, R., Beck, I., Carnine, D., & Simmons, D. (2001). Put reading first. Washington, DC: National Institute for Literacy.
  • Avcıoğlu, H. (2012). İşitme yetersizliği olan öğrenciler. İ. H. Diken (Ed.), Özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (s. 170-214). Ankara: Pegem Akademi.
  • Beydoğan, H. Ö. (2012). Öğrencilerin akıcı okumalarına göre okuma-anlama stratejilerini kullanma düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 37(166), 3-13.
  • Chall, J. S. (1987). Reading development in adults. Annals of Dyslexia, 37(1), 240-251.
  • Conderman, G., & Strobel, D. (2008). Fluency flyers club: An oral reading fluency intervention program. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 53(1), 15-20.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Selçuk Beşir
  • Demir (Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Girgin, M. C. (2006). History of higher education provision for the deaf in Turkey and current applications at the Anadolu University. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(3), 6-11.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçın (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gough, P. B., & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading, and reading disability. Remedial and Special Education, 7(6), 6-10.
  • Güldenoğlu, B. (2008). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilerde okuduğunu anlama becerilerinin desteklenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(2), 51-63.
  • Gürgür, H. (2013). İşitme yetersizliğine sahip bireyler. S. Vuran (Ed.), Özel eğitim (s. 253-286). Ankara: Maya Akademi.
  • Hallahan, D. P., & Kauffman, J. M. (2003).Exceptional learners: Introduction to special education (9. Baskı). Boston: Pearson Education.
  • Karasu, G., Girgin, Ü., Uzuner, Y. ve Kaya, Z. (2012). İşitme engelli üniversite öğrencilerine uygulanan “tanımlama yapma” stratejisinin incelenmesi. Anadolu Journal Educational Sciences International, 2(1), 19-41.
  • King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitative research. California: Sage
  • Kuhn, M. R., & Stahl, S. A. (2003). Fluency: A review of developmental and remedial practices. Journal of Educational Psychology, 95, 3-21.
  • LaBerge, D., & Samuels, S. J. (1974). Toward a theory of automatic information processing in reading. Cognitive Psychology, 6(2), 293-323.
  • Lynas, W. (1994). Communication options in the education of deaf children. London: Whurr.
  • McShane, S. (2005). Applying research in reading instruction for adults: First steps for teachers. Washington, DC: The Partnership for Reading, National Institute for Literacy.
  • Moores, D. F. (2001). Educating the deaf: Psychology, principles, and practices. Boston: Houghton Mifflin.
  • National Reading Panel. (2000). Report of the national reading panel: Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Report of the subgroups. National Institute of Child Health and Human Development, National Institutes of Health, USA.
  • O’Connor, R. E. (2000). Increasing the intensity of intervention in kindergarten and first grade. Learning Disabilities Research and Practice, 15, 43–54.
  • Rose, D. S., Parks, M., Androes, K., & McMahon, S. D. (2000). Imagery based learning: Improved elementary students’ reading comprehension with drama techniques. The Journal of Educational Research, 94(1), 55-63.
  • Simmons, D. C., Coyne, M. D., Kwok, O., McDonagh, S., Ham, B., & Kame’enui, E. J. (2008). Indexing response to intervention: A longitudinal study of reading risk from kindergarten through third grade. Journal of Learning Disabilities, 41, 158–173.
  • Slocum, T. A., Street, E. M., & Gilberts, G. (1995). A review of research and theory on the relation between oral reading rate and reading comprehension. Journal of Behavioral Education 5, 377-398.
  • Strommen, L. T., & Mates, B. F. (2004). Learning to love reading: Interviews with older children and teens. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 48(3), 188-200.
  • Tüfekçioğlu, U. (2002). İşitme yetersizlikleri. S. Eripek (Ed.), Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tüfekçioğlu, U. (2003). Çocuklarda işitme kaybının etkileri. U. Tüfekçioğlu (Ed.), İşitme, konuşma ve görme sorunu olan çocukların eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamalı Eğitim Yönetimi, 6(4), 543-559.
  • Ulu, M. ve Başaran, M. (2013). Video öz değerlendirme tekniğinin akıcı okuma becerisinin gelişimine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 1-10.
  • Valleley, R. J. (2001). An examination of the effects of repeated reading with secondary students. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Nebraska, Nebraska.
  • Valleley, R. J., & Shriver, M. D. (2003). An examination of the effects of repeated readings with secondary students. Journal of Behavioral Education, 12(1), 55-76.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tüncay Tutuk 0000-0003-2584-7366

Macid Ayhan Melekoğlu 0000-0002-9933-5331

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Tutuk, T., & Melekoğlu, M. A. (2019). İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1737-1759. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-582386