Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ottawa Üniversitesi (Kanada) ve Trabzon Üniversitesi (Türkiye) Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 1, 338 - 355, 23.03.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-907734

Öz

Bu araştırmanın amacı, Kanada’nın Ontario eyaletinde bulunan Ottawa Üniversitesi ve Trabzon Üniversitesinin sınıf öğretmeni yetiştirme sistemlerini karşılaştırmaktır. Çalışma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden karşılaştırmalı araştırmalarda da kullanılan betimsel analiz yapılmıştır Araştırma kapsamında iki ülkenin sınıf öğretmeni yetiştirme programlarına giriş koşulları, program müfredatı, mezuniyet koşulları, mesleğe giriş koşulları ve mesleki gelişim uygulamaları arasındaki benzerlik ve farklılıklar karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma yapılırken Ontario ve Türkiye'de uygulanan sınıf öğretmenliği programları, müfredatları ve karşılaştırmalı eğitim çalışmalarından yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda Türkiye’de sınıf öğretmenliği lisans programına giriş koşulu olarak merkezi sınav sonuçları alınırken Kanada’da lise not ortalaması ve özgeçmiş dosyası değerlendirmeye alınmaktadır. Öğretmenlik mesleğine girişte Türkiye’de merkezi sınav uygulanmakta iken Kanada’da 1 yıllık adaylık eğitiminin tamamlanması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • Akpınar, B., Turan, M., & Tekataş, H. (2004). Öğretmen Adaylarının Gözüyle Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlilikleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Aytaç, T. (2000). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, 147(25.05), 2006.
  • Baki, A. & Bektaş Baki, A. (2016). Türkiye ve Almanya’nın ortaokul matematik öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 229-258.
  • Bilir, A. (2011). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin tarihsel evrimi ve istihdam politikaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 44(2), 223-246.
  • Buzza, D., Kotsopoulos, D., Mueller, J., & Johnston, M. (2010). Investigating a professional development school model of teacher education in Canada. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l'éducation de McGill, 45(1), 45-61.
  • CSL and Practicum Guide. (2019). https://education.uottawa.ca/sites/education.uottawa.ca/files/uo_fefe_csl_guide_2020.pdf
  • Çelikten, M., Şanal, M. (2005) &Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Erbilgin, E., & Boz, B. (2013). Matematik öğretmeni yetiştirme programlarımızın Finlandiya, Japonya ve Singapur programları ile karşılaştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 156-170.
  • Eurydice. (2010). Türk Eğitim Sisteminin Örgütlenmesi 2009/2010. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/TR_TR.pdf
  • Gambhir, Mira & Broad, Kathryn & Evans, Mark & Gaskell, Jane. (2008). Initial Teacher Education Program Characterizing Initial Teacher Education in Canada: Themes and Issues.
  • Gökçe, E. (1999). İlköğretim öğretmenlerinin yeterlikleri. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hall, C., & Schulz, R. (2003). Tensions in teaching and teacher education: Professionalism and professionalisation in England and Canada. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 33(3), 369-383.
  • Kalkanlı, P. (2009). Türkiye ile Fransa yükseköğretim sistemlerinin eğitim fakülteleri ve üniversite öğretmen yetiştirme enstitüleri (mesleki eğitim dışı) bağlamında karşılaştırmalı olarak incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi].
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasapçopur, A. (2007) Avrupa Birliği Ülkelerinde Eğitim Denetimi, Millî Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Khoh, S. &Teo. L. (2002). Pre-service preparation of mathematics teachers in the Singapore education system, International Journal of Educational Research,37 (2002), 131–143
  • Kitchen, J., & Petrarca, D. (2015). Initial teacher education in Ontario: on the cusp of change. Handbook of Canadian teacher education research. Initial teacher education, (4), 61-76.
  • Külekçi, E., & Bulut, L. (2011). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki sınıf öğretmenlerinin yetiştirilme sistemlerinin karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2),103-114.
  • Mete, Y. A. (2013). Güney Kore, Japonya, Yeni Zelanda ve Finlandiya’da Öğretmen Yetiştirme ve Atama Politikaları. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • OCT, Ontario College of Teachers. (2013). https://www.oct.ca/~/link.aspx?_id=25CD74DDD6A14F3BA968490666FB1733&_z=z.
  • Ontario College of Teachers. (2006). Preparing teachers for tomorrow: Initial teacher education in Ontario. Survey report. OCT: Toronto, Ontario.
  • Orakçı, Ş. (2015). Şangay, Hong Kong, Singapur, Japonya ve Güney Kore'nin Öğretmen Yetiştirme Sistemleri'nin İncelenmesi. Asian Journal of Instruction, 3(2), 26.
  • Öztürk, M. B., & Akkuş, M. (2020). Japonya, Güney Kore, Singapur ve Türkiye’de Okul Yöneticilerinin Seçilmesi ve Yetiştirilmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(1), 65-79.
  • Paksoy, M. (2020). Kanada ülkesi Ontario eyaleti eğitim denetimi sistemi ile Türkiye eğitim denetimi sistemlerinin karşılaştırılması. [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi, Pamukkale Üniversitesi].
  • Parmaksız, R. Ş. (2010). Türkiye’de ve bazı Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitim programları ve uygulamaları. {Doktora tezi, Ankara Üniversitesi].
  • Perlaza, A. M., & Tardif, M. (2016). Pan-Canadian perspectives on teacher education: The state of the art in comparative research. Alberta Journal of Educational Research, 62(2), 199-219.
  • Rüsselbæk H., D., Phelan, A., M. & Qvortrup, A. (2015). Teacher Education in Canada and Denmark in an Era of ‘Neutrality”. Transnational Curriculum Inquiry volume 12(1)
  • Sülün, E. (2015). Türkiye, Almanya, Finlandiya, İngiltere ve Kanada müzik öğretmeni yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Smyth, E., & Hamel, T. (2016). The history of initial teacher education in Canada: Québec and Ontario. Educação & Formação, 1, 88-109.
  • Walker, J., & von Bergmann, H. (2013). Teacher Education Policy in Canada: Beyond Professionalization and Deregulation. Canadian Journal of Education, 36(4), 65-92.
  • Yazıcı, İ. (2009). Türk ve Kanada eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi].
  • YÖK. (2019). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: Yükseköğretim Kurulu

Comparison of Primary Teacher Education Programmes in Ottawa University (Canada) and Trabzon University (Turkey)

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 1, 338 - 355, 23.03.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-907734

Öz

The aim of the study is to compare the educational systems of Ottawa University in Canada and Trabzon University in Turkey. In this study, the descritive method applied in comparative studies was used. Also in the study,the entry requırements, curriculum of the primary school teaching programme, content of the lessons and regulations of this programme, graduation conditions, professional appointment process of the teacher candidates and professional development practices in both countries were examined. Within the scope of the study, Ottawa University in Ontario, Canada and Trabzon University in Trabzon, Turkey were examined in terms of primary school teaching programme. The data was collected from the teacher education programmes and curriculum of Turkey and Canada and comparative studies about these countries. At the end of the study,It is found that there are some similar and different aspects in primary school teaching system of both universities. In Turkey, the central exam results are taken into account for the entry of teacher training ınstituions. On the other hand, in Canada in stead of any exam, the high school grade point avarage and portfolio are ecvaluated in the entry of the teacher education programmes. In the Professional appointment process, The central multiple choice exam is done in Turkey. On the other hand, in Canada, teacher candidates have to complete one-year formation education to appoint as a primary school teacher.

Kaynakça

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • Akpınar, B., Turan, M., & Tekataş, H. (2004). Öğretmen Adaylarının Gözüyle Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlilikleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Aytaç, T. (2000). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, 147(25.05), 2006.
  • Baki, A. & Bektaş Baki, A. (2016). Türkiye ve Almanya’nın ortaokul matematik öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 229-258.
  • Bilir, A. (2011). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin tarihsel evrimi ve istihdam politikaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 44(2), 223-246.
  • Buzza, D., Kotsopoulos, D., Mueller, J., & Johnston, M. (2010). Investigating a professional development school model of teacher education in Canada. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l'éducation de McGill, 45(1), 45-61.
  • CSL and Practicum Guide. (2019). https://education.uottawa.ca/sites/education.uottawa.ca/files/uo_fefe_csl_guide_2020.pdf
  • Çelikten, M., Şanal, M. (2005) &Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237.
  • Erbilgin, E., & Boz, B. (2013). Matematik öğretmeni yetiştirme programlarımızın Finlandiya, Japonya ve Singapur programları ile karşılaştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 156-170.
  • Eurydice. (2010). Türk Eğitim Sisteminin Örgütlenmesi 2009/2010. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/TR_TR.pdf
  • Gambhir, Mira & Broad, Kathryn & Evans, Mark & Gaskell, Jane. (2008). Initial Teacher Education Program Characterizing Initial Teacher Education in Canada: Themes and Issues.
  • Gökçe, E. (1999). İlköğretim öğretmenlerinin yeterlikleri. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hall, C., & Schulz, R. (2003). Tensions in teaching and teacher education: Professionalism and professionalisation in England and Canada. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 33(3), 369-383.
  • Kalkanlı, P. (2009). Türkiye ile Fransa yükseköğretim sistemlerinin eğitim fakülteleri ve üniversite öğretmen yetiştirme enstitüleri (mesleki eğitim dışı) bağlamında karşılaştırmalı olarak incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi].
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasapçopur, A. (2007) Avrupa Birliği Ülkelerinde Eğitim Denetimi, Millî Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Khoh, S. &Teo. L. (2002). Pre-service preparation of mathematics teachers in the Singapore education system, International Journal of Educational Research,37 (2002), 131–143
  • Kitchen, J., & Petrarca, D. (2015). Initial teacher education in Ontario: on the cusp of change. Handbook of Canadian teacher education research. Initial teacher education, (4), 61-76.
  • Külekçi, E., & Bulut, L. (2011). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki sınıf öğretmenlerinin yetiştirilme sistemlerinin karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2),103-114.
  • Mete, Y. A. (2013). Güney Kore, Japonya, Yeni Zelanda ve Finlandiya’da Öğretmen Yetiştirme ve Atama Politikaları. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • OCT, Ontario College of Teachers. (2013). https://www.oct.ca/~/link.aspx?_id=25CD74DDD6A14F3BA968490666FB1733&_z=z.
  • Ontario College of Teachers. (2006). Preparing teachers for tomorrow: Initial teacher education in Ontario. Survey report. OCT: Toronto, Ontario.
  • Orakçı, Ş. (2015). Şangay, Hong Kong, Singapur, Japonya ve Güney Kore'nin Öğretmen Yetiştirme Sistemleri'nin İncelenmesi. Asian Journal of Instruction, 3(2), 26.
  • Öztürk, M. B., & Akkuş, M. (2020). Japonya, Güney Kore, Singapur ve Türkiye’de Okul Yöneticilerinin Seçilmesi ve Yetiştirilmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(1), 65-79.
  • Paksoy, M. (2020). Kanada ülkesi Ontario eyaleti eğitim denetimi sistemi ile Türkiye eğitim denetimi sistemlerinin karşılaştırılması. [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi, Pamukkale Üniversitesi].
  • Parmaksız, R. Ş. (2010). Türkiye’de ve bazı Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitim programları ve uygulamaları. {Doktora tezi, Ankara Üniversitesi].
  • Perlaza, A. M., & Tardif, M. (2016). Pan-Canadian perspectives on teacher education: The state of the art in comparative research. Alberta Journal of Educational Research, 62(2), 199-219.
  • Rüsselbæk H., D., Phelan, A., M. & Qvortrup, A. (2015). Teacher Education in Canada and Denmark in an Era of ‘Neutrality”. Transnational Curriculum Inquiry volume 12(1)
  • Sülün, E. (2015). Türkiye, Almanya, Finlandiya, İngiltere ve Kanada müzik öğretmeni yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Smyth, E., & Hamel, T. (2016). The history of initial teacher education in Canada: Québec and Ontario. Educação & Formação, 1, 88-109.
  • Walker, J., & von Bergmann, H. (2013). Teacher Education Policy in Canada: Beyond Professionalization and Deregulation. Canadian Journal of Education, 36(4), 65-92.
  • Yazıcı, İ. (2009). Türk ve Kanada eğitim sistemlerinin karşılaştırılması. [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi].
  • YÖK. (2019). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: Yükseköğretim Kurulu
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgi Bülbül 0000-0002-1901-5398

Gönül Güneş 0000-0003-3223-8163

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bülbül, S., & Güneş, G. (2022). Ottawa Üniversitesi (Kanada) ve Trabzon Üniversitesi (Türkiye) Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 338-355. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-907734