Altıntaş, E. & Kaya, H. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz-yeterlik ve tutumları, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitimi Dergisi, 28(4), 287-295.Cohen, L. & Manion, L. (1997). Reseacrh methods in education (4th ed.). Routledge: London and New York.Creswell, J W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson.Çorlu, M.A. (1989), Bilgisayar Destekli Fen Ve Fizik Öğretimi, İstanbul: Derya Dağıtım Yayınları.Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (3th ed ). Mc Graw Hill Higher Education. New York, ABD.Gay, L. R. (1996). Educational research, competencies for analysis and application (5th Edition). OHIO: Merrill an imprint of Prentice Hall.Gega, P.C.(1968). Science in Elementary Education. New York: John Wiley and Sons Inc..Gürdal, A. & Baysal, N. (1996). Fen bilgisi ve hayat bilgisi derslerinde öğretim metodu olarak bulmacaların kullanılması, Yaşadıkça Eğitim, 49.Gönen, M. & Dalkılıç, U. N. (1998). Çocuk Eğitiminde Drama. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.Harty, H., & Beall, D. (1984). Toward the development of a children’s science curiosity measure. Journal of Research in Science Teaching, 21 (4), 425-436.McClintock, B. A. (1984). Drama For Mentally Handicapped Children. UK: A Condor Book Souvenir Press.Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi, lköğretim Online, 7(3), 627-639.Önder, A. (1999). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama (Kuramsal Temellerle Uygulama Teknikleri ve Örnekleri). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.Özdemir, P. & Üstündağ, T. (2007). Fen ve teknoloji alanındaki ünlü bilim adamlarına ilişkin yaratıcı drama eğitim programı. İlköğretim Online, 6(2), 226-233.Sağırlı, H. E. & Gürdal, A. (2002). Fen bilgisi dersinde drama tekniğinin öğrenci başarısına etkisi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 213-224San, İ. (1990) Eğitimde yaratıcı drama. Ankara. Ünv. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 23(2), 574- 582.Serin, G. (2010). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerin fene karşı meraklarının incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(7), 237 – 252.
Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi
Bu çalışmanın temel
amacı yaratıcı drama uygulamalarının öğrencilerin fen bilimlerine yönelik merak
duyguları üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmanicel araştırma
yaklaşımlarından öntest-sontest tek gruplu deneysel desen ile yürütülmüştür.
Veri toplama aracı olarak orijinali Harty ve Beall (1986) tarafından
geliştirilmiş olup Türkçe’ye uyarlaması Serin (2010) tarafından yapılan Fen
Merak Ölçeği (FMÖ) kullanılmıştır. Çalışma grubundaki öğrencilere
araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan bilimsel içerikli drama etkinlikleri
dört hafta boyunca üçer saatlik oturumlar şeklinde uygulanmıştır. Fen Merak
Ölçeği ise çalışma grubundaki öğrencilere 12 saatlik drama atölyesiuygulamasının öncesinde
ve sonrasında olmak üzere toplam iki kez uygulanmıştır. Veri analizinde varyans
analizi tekniği kullanılmış, öğrencilerin drama öncesi almış oldukları toplam
puan ile uygulama sonrasında almış oldukları toplam puanlar arasındaki fark
irdelenmiştir. Bu çalışmanın katılımcı grubunu Milli Eğitim Bakanlığı ve
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanlığı tarafından desteklenmiş
olan “Yaratıcı Drama ile Tanışıyoruz” projesi kapsamında Samsun İl Milli Eğitim
Müdürlüğünce belirlenmiş olan 3 okul içerisinden 30’u erkek, 37’si kız olmak
üzere toplamda 67 öğrenci ile çalışılmıştır.Bu çalışmanın sonucunda
katılımcı grup üzerinde yapılan etkinlikler ve elde edilen bulgulara dayanarak
yaratıcı drama etkinliklerinin katılımcı grupta yer alan bireylerdeki fene
yönelik merak duygusunu arttırdığı söylenebilir. Yaratıcı drama ile ilgili
olarak yapılan kimi çalışmalar incelendiğinde bu etkinliklerin feni öğrenme
sürecine olumlu etkileri olduğu gözlenmektedir. Bu çalışmanın sonucu da
alanyazında yer alan çalışmalar ile paralellik göstermektedir.
Altıntaş, E. & Kaya, H. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz-yeterlik ve tutumları, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitimi Dergisi, 28(4), 287-295.Cohen, L. & Manion, L. (1997). Reseacrh methods in education (4th ed.). Routledge: London and New York.Creswell, J W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson.Çorlu, M.A. (1989), Bilgisayar Destekli Fen Ve Fizik Öğretimi, İstanbul: Derya Dağıtım Yayınları.Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (3th ed ). Mc Graw Hill Higher Education. New York, ABD.Gay, L. R. (1996). Educational research, competencies for analysis and application (5th Edition). OHIO: Merrill an imprint of Prentice Hall.Gega, P.C.(1968). Science in Elementary Education. New York: John Wiley and Sons Inc..Gürdal, A. & Baysal, N. (1996). Fen bilgisi ve hayat bilgisi derslerinde öğretim metodu olarak bulmacaların kullanılması, Yaşadıkça Eğitim, 49.Gönen, M. & Dalkılıç, U. N. (1998). Çocuk Eğitiminde Drama. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.Harty, H., & Beall, D. (1984). Toward the development of a children’s science curiosity measure. Journal of Research in Science Teaching, 21 (4), 425-436.McClintock, B. A. (1984). Drama For Mentally Handicapped Children. UK: A Condor Book Souvenir Press.Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi, lköğretim Online, 7(3), 627-639.Önder, A. (1999). Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama (Kuramsal Temellerle Uygulama Teknikleri ve Örnekleri). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.Özdemir, P. & Üstündağ, T. (2007). Fen ve teknoloji alanındaki ünlü bilim adamlarına ilişkin yaratıcı drama eğitim programı. İlköğretim Online, 6(2), 226-233.Sağırlı, H. E. & Gürdal, A. (2002). Fen bilgisi dersinde drama tekniğinin öğrenci başarısına etkisi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 213-224San, İ. (1990) Eğitimde yaratıcı drama. Ankara. Ünv. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 23(2), 574- 582.Serin, G. (2010). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerin fene karşı meraklarının incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(7), 237 – 252.
Sarışan Tungaç, A., Bal İncebacak, B., & Yaman, S. (2019). Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 162-184.
AMA
Sarışan Tungaç A, Bal İncebacak B, Yaman S. Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2019;8(1):162-184.
Chicago
Sarışan Tungaç, Aslı, Belgin Bal İncebacak, ve Süleyman Yaman. “Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2019): 162-84.
EndNote
Sarışan Tungaç A, Bal İncebacak B, Yaman S (01 Haziran 2019) Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 1 162–184.
IEEE
A. Sarışan Tungaç, B. Bal İncebacak, ve S. Yaman, “Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 162–184, 2019.
ISNAD
Sarışan Tungaç, Aslı vd. “Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/1 (Haziran 2019), 162-184.
JAMA
Sarışan Tungaç A, Bal İncebacak B, Yaman S. Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;8:162–184.
MLA
Sarışan Tungaç, Aslı vd. “Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, 2019, ss. 162-84.
Vancouver
Sarışan Tungaç A, Bal İncebacak B, Yaman S. Ortaokullardaki Yaratıcı Drama Etkinliklerinin Fen Merak Duygusuna Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019;8(1):162-84.