In this research, it was aimed to determine the definitions of acid-base concept according to which acid-base definition and misconceptions Spanish and Turkish undergraduate students who had taken chemistry course had through their definitions and images. Case study, one of the qualitative research designs, was used in the research. The participants of the study were 63 undergraduate students. Worksheets were used as data collection tools in the research. Content analysis method was used for the analysis of the data. According to the results of the research, Turkish students used the Arrhenius definition for defining acid- base; whereas Spanish students preferred the definitions of Bronsted-Lowry and Lewis. In addition, in acid-base definitions; 37% of Turkish students and 24% of Spanish students had misconceptions. On the other hand, 46% of the participants could not draw any drawings for the concepts of strong and weak acids. Also, 37% of them made unscientific, that is, incorrect drawings.
Acid-base Türkiye-Spain acid-base image acid-base definitions.
Bu araştırmada, kimya dersini almış, İspanya- Türkiye lisans öğrencilerinin asit- baz kavramı hakkındaki tanımlamalarının hangi asit baz tanımına göre yapıldığı ve sahip oldukları kavram yanılgılarının hem ifadeler hem de imajlar yoluyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Katılımcılarının 63 lisans öğrencisi olduğu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır ve çalışma yaprakları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türk öğrenciler asit baz tanımını yapmada Arrhenius tanımını kullanırken; İspanyol öğrencileriler ise Bronsted-Lowry ve Lewis tanımlarını tercih etmektedir. Ayrıca asit-baz tanımlarında; Türk öğrencilerin %37’si, İspanyol öğrencilerin ise %24’ü kavram yanılgısına sahiptir. Katılımcıların %46’sı kuvvetli ve zayıf asit kavramlarına yönelik hiçbir çizim yapamamıştır. %37’si ise bilimsel olmayan yani yanlış çizim yapmışlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2 |