Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: I Sayı: I, 16 - 25, 03.06.2021

Öz

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22).
  • Algan, C. E. (2006). Özel okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilikleri ve derslerinde bilgi teknolojilerinden yararlanma durumları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Balay, R., Kaya, A. ve Çevik, M. N. (2014). Öğretmenlerin internete yönelik tutumları ve eğitsel internet kullanım öz yeterlik inanç düzeyleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 23, 16-31.
  • Bandura, A., (1986), “Self-efficacy. In V.S. Ramachaudran”. Encylopedia of human behavior, New York: Academic Press, 1994.
  • Bell, D. (2016). The reality of STEM education, design, and technology teachers’ perceptions: A phenomenographic study. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 61–79. https://doi.org/10.1007/s10798-015-9300-9.
  • Börü, D. (2001). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımına ilişkin bir araştırma. Öneri Dergisi, 4(15), 47-51.
  • Burmabıyık, Ö. (2014). Öğretmenlerin teknolojik pedagojik içerik bilgilerine yönelik öz-yeterlilik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yalova İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Cüre, F , Özdener, N . (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (34), 41-53.
  • Çeliköz, N., Bulut, S., Çeliköz, M. (2018). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayarla ilgili öz yeterlilik algıları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 15-24.
  • Çetin, O.; Güngör, B. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar destekli öğretime yönelik tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 55-77.
  • Ekici, F., Ekici, E., Ekici, F. T., & Kara, İ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 53-65.
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlari üzerine bir inceleme. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 141-145.
  • Ertürk, R. (2007). Öğretmenlerin internet kullanma becerileri ve internete yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Eyuboğlu, F. A. B.; Yılmaz, F. G. K. (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme tutumları, dijital yerli olma durumları ve teknoloji kabulü arasındaki ilişkinin birbirleri ile ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(1), 1-17.
  • Güneş, A. M., & Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındakı ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Kapıcı, U. Z. (2003). Öğretmenlerin özyeterlik algıları ve sınıf içi iletişim örüntüleri (Teacher's self-efficacy beliefs and communication patterns classroom) (Yayımlanmamış yükseklisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (2002). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının hizmet öncesi fen öğretmenlerinin problem çözme becerileri ve öz yeterlik inanç düzeylerine etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitapçığı, 16-18.
  • Karasar, N. (2020) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Li, N. & Kı̇rkup, G. (2007). Gender and cultural differences in internet use: A study of China and the UK. Computers and Education, 48, 301-317.
  • Menzi, N., Çalışkan, E., & Çetin, O. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 1-18.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2019). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden 17 Aralık 2020 tarihinde temin edilmiştir. Özkurt, M. F. (2017). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile öğretim teknolojileri ve materyal tasarım becerileri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19(2), 89-101.
  • Seferoğlu, S. S., & Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Sezer, B. (2011). Bilişim Teknolojilerinin Eğitime Kaynaştırılması: Önem. Engeller ve Ülkemizde Gerçekleştirilen Projeler, 19, 2014. Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Pearson, Boston.
  • Tuncer, M., & Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. Turkish Studies (Elektronik), 7(2), 1079-1091.
  • Ulaş, A. H.; Ozan, C. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojileri Açısından Yeterlilik Düzeyi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 63-84.
  • Usta, E., Bozdoğan, A. E., & Yıldırım, K. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının internet kullanımına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi.
  • Varank, İ., & Akgül, A. (2013). Öğretmenlerin uygulamaya dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı özyeterlik algılarının öğrencilerin seviye belirleme sınavı (sbs) başarısı ile ilişkisi. Journal of Social Sciences [JSS], 12(2).
  • Yürütücü, A. (2002). Bilişim toplumunda ilköğretim sürecindeki eğitim teknolojileri. II. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyum ve Fuar Bildirisi, 2.

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİSAYAR VE İNTERNET KULLANIMI ÖZ YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: I Sayı: I, 16 - 25, 03.06.2021

Öz

21. Yüzyılda hızlı bir ilerleme içinde olan bilişim teknolojileri, son günlerde içinde bulunduğumuz pandemi döneminde de eğitim öğretim için ne kadar önemli ve vazgeçilmez olduğunu bir kez daha göstermiştir. Bu doğrultuda, bu çalışma ile sınıf öğretmenlerin bilgisayar ve internet kullanımı öz yeterlik algılarını belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada “Sınıf Öğretmenleri İçin Bilgisayar ve İnternet Kullanımı Öz yeterlilik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmaya, 2020 – 2021 eğitim öğretim yılında ilkokullarda görev yapan 207 sınıf öğretmeni katılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımı öz yeterlilik algılarının yüksek olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımı öz yeterlik algıları cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık göstermezken; okutulan sınıf seviyesi, mesleki kıdem yılı, yaş değişkeni, eğitim durumu ve derslerde teknoloji kullanım istek durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22).
  • Algan, C. E. (2006). Özel okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilikleri ve derslerinde bilgi teknolojilerinden yararlanma durumları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Balay, R., Kaya, A. ve Çevik, M. N. (2014). Öğretmenlerin internete yönelik tutumları ve eğitsel internet kullanım öz yeterlik inanç düzeyleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 23, 16-31.
  • Bandura, A., (1986), “Self-efficacy. In V.S. Ramachaudran”. Encylopedia of human behavior, New York: Academic Press, 1994.
  • Bell, D. (2016). The reality of STEM education, design, and technology teachers’ perceptions: A phenomenographic study. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 61–79. https://doi.org/10.1007/s10798-015-9300-9.
  • Börü, D. (2001). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımına ilişkin bir araştırma. Öneri Dergisi, 4(15), 47-51.
  • Burmabıyık, Ö. (2014). Öğretmenlerin teknolojik pedagojik içerik bilgilerine yönelik öz-yeterlilik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yalova İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Cüre, F , Özdener, N . (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (34), 41-53.
  • Çeliköz, N., Bulut, S., Çeliköz, M. (2018). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayarla ilgili öz yeterlilik algıları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 15-24.
  • Çetin, O.; Güngör, B. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar destekli öğretime yönelik tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 55-77.
  • Ekici, F., Ekici, E., Ekici, F. T., & Kara, İ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 53-65.
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlari üzerine bir inceleme. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 141-145.
  • Ertürk, R. (2007). Öğretmenlerin internet kullanma becerileri ve internete yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Eyuboğlu, F. A. B.; Yılmaz, F. G. K. (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme tutumları, dijital yerli olma durumları ve teknoloji kabulü arasındaki ilişkinin birbirleri ile ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(1), 1-17.
  • Güneş, A. M., & Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındakı ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Kapıcı, U. Z. (2003). Öğretmenlerin özyeterlik algıları ve sınıf içi iletişim örüntüleri (Teacher's self-efficacy beliefs and communication patterns classroom) (Yayımlanmamış yükseklisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (2002). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının hizmet öncesi fen öğretmenlerinin problem çözme becerileri ve öz yeterlik inanç düzeylerine etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitapçığı, 16-18.
  • Karasar, N. (2020) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Li, N. & Kı̇rkup, G. (2007). Gender and cultural differences in internet use: A study of China and the UK. Computers and Education, 48, 301-317.
  • Menzi, N., Çalışkan, E., & Çetin, O. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 1-18.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2019). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden 17 Aralık 2020 tarihinde temin edilmiştir. Özkurt, M. F. (2017). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile öğretim teknolojileri ve materyal tasarım becerileri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19(2), 89-101.
  • Seferoğlu, S. S., & Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Sezer, B. (2011). Bilişim Teknolojilerinin Eğitime Kaynaştırılması: Önem. Engeller ve Ülkemizde Gerçekleştirilen Projeler, 19, 2014. Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Pearson, Boston.
  • Tuncer, M., & Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. Turkish Studies (Elektronik), 7(2), 1079-1091.
  • Ulaş, A. H.; Ozan, C. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojileri Açısından Yeterlilik Düzeyi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 63-84.
  • Usta, E., Bozdoğan, A. E., & Yıldırım, K. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının internet kullanımına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi.
  • Varank, İ., & Akgül, A. (2013). Öğretmenlerin uygulamaya dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı özyeterlik algılarının öğrencilerin seviye belirleme sınavı (sbs) başarısı ile ilişkisi. Journal of Social Sciences [JSS], 12(2).
  • Yürütücü, A. (2002). Bilişim toplumunda ilköğretim sürecindeki eğitim teknolojileri. II. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyum ve Fuar Bildirisi, 2.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Yasamda Liderlik
Yazarlar

Gürhan Dikmen 0000-0002-7756-0650

Esin Akyıl 0000-0001-7880-7953

Ahmet Oğuz Akçay 0000-0003-2109-976X

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: I Sayı: I

Kaynak Göster

APA Dikmen, G., Akyıl, E., & Akçay, A. O. (2021). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİSAYAR VE İNTERNET KULLANIMI ÖZ YETERLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, I(I), 16-25.