Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımına ilişkin özyeterlilik algılarını
ölçmek için kullanılabilecek bir özyeterlilik ölçeği geliştirmektir. Bu amaçla geçerlilik (kapsam, görünüş, ölçüt
ve yapı geçerliliği) ve güvenilirlik (içtutarlılık ve kararlılık) çalışmaları yapılmıştır. Kapsam ve görünüş
geçerliliği uzman görüşüyle sağlanan taslak ölçek 250 sınıf öğretmeninin katıldığı bir pilot uygulama
kapsamında denenmiştir. İlk açımlayıcı faktör analizlerinde sırasıyla yaklaşık %66.16 ve %74,02’lük varyans
açıklama oranlarına sahip iki alternatif model elde edilmiştir. Takip eden doğrulayıcı faktör analizi sonucunda
daha iyi uyum iyiliği değerlerine sahip iki faktörlü ölçme modeli doğrulanmıştır (X2/sd=200,36/100=2,00;
p=0,000; RMSEA= 0,063; GIF= 0,91; AGFI= 0,92; SRMR=0,031; CFI=0,97; NFI= 0,95 ve NNFI=0,97). Elde
edilen ölçek model ayrıca 328 kişilik yeni bir veri seti kullanılarak ikinci kez doğrulayıcı faktör analizine tabi
tutulmuştur. Analiz sonucunda ölçeğin yeterli uyum iyiliği değerleri verdiği görülmüştür. İki ayrı ölçüt ölçek
kullanılarak yapılan ölçüt geçerliliği analizi sonucunda orta ve yüksek arasında değişen anlamlı düzeyde pozitif
yönde ilişkiler bulunmuştur. Son olarak güvenilirlikle ilgili bulgular Bilgisayar ve İnternet Özyeterlilik Ölçeğinin
sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımı özyeterlilik algılarını güvenilir bir şekilde ölçebileceğini
kanıtlamaktadır.
Sınıf öğretmenleri özyeterlilik algısı bilgisayar ve internet kullanımı
This study aimed to develop a self-efficacy scale to be used to measure elementary school teachers’ selfefficacy beliefs regarding computer and internet use. For this purpose validity (content, face, construct, and criterion validity) and reliability (internal consistency and temporal reliability) studies were conducted. After being tested for content and face validity through expert opinion, the draft scale was piloted first on 250 elementary school teachers. Initial exploratory factor analysis yielded two alternative models which accounted for 66.16% and 74.02% of the total variance, respectively. The confirmatory factor analyses confirmed the two-factor model with acceptable goodness of fit indices (X2/sd=200.36/100=2.00; p=0.000; RMSEA= 0.063; GIF= 0.91; AGFI= 0.92; SRMR=0.031; CFI=0.97; NFI= 0.95; and NNFI=0.97). The final scale was administered on 328 elementary school teachers for a follow-up confirmatory factor analysis, which also yielded adequate fit indices. A concurrent criterion validity analysis was also conducted using two distinct criterion scales, which yielded significant moderate-to-high levels of positive correlations. Finally, the results of the reliability analyses suggested that Computer and Internet Self-Efficacy Scale is able to measure elementary school teachers’ senses of efficacy for computer and internet use reliably
elementary school teachers self-efficacy beliefs computer and internet use
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 2 |