Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 2, 892 - 909, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1085678

Öz

Astronomi konu ve kavramları çocukların her zaman ilgi odağında olan büyüleyici bir konu olmuştur. Bu sebeple okul öncesi öğretmenlerinin astronomi eğitimine yönelik deneyimlerini ortaya çıkarmak, nasıl etkinlikler tasarladıklarını ve bunları nasıl yürüttüklerini belirlemek, bu esnada kendilerini yeterli/yetersiz görmeleri ve bunun sebeplerini belirlemek önemlidir. Bu çalışmanın temel amacı okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında yaşadıkları astronomi eğitimine yönelik deneyimlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma Doğu Karadeniz Bölgesi’nde görev yapmakta olan 52 okul öncesi öğretmeni ile yürütülmüştür. Öğretmenlere veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış mülakatlar aracılığıyla altı soru yöneltilmiş olup, bu veriler içerik analizi metodu ile analiz edilmiştir. Araştırmada çocukların öğretmenlerine astronomi konusunda en çok gök cisimleri ile ilgili sorular sorduğu, öğretmenlerin astronomi konu ve kavramlarını öğretirken kendilerini rahat ve mutlu hissettikleri bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenleri okul öncesi eğitim programını astronomi konusunda yetersiz bulsa da büyük bir çoğunluğu bu eksikliği kendi tasarladıkları materyal ve etkinlikler sayesinde giderdiklerini ifade etmişlerdir. Bu sonuçlardan yola çıkarak okul öncesi eğitim lisans programında astronomi konu ve kavramlarına daha fazla yer verilmesi önerilebilir. Böylece örnek etkinlikler tasarlanması ve uygulanması öğretmen adaylarına ilerleyen yıllarda meslek hayatlarında fayda sağlayabilir.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2002). Okul öncesinde fen eğitiminin amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6(7), 1-6. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/10/Okul-%3F%3Fncesi-D%3F%3Fnemde-Fen-E%3F%3Fitiminin-Ama%3F%3Flar%3F%3F.pdf
  • Ampartzaki, M., & Kalogiannakis, M. (2016). Astronomy in early childhood education: A concept-based approach. Early Childhood Education Journal, 44(2), 169-179. https://doi.org/10.1007/s10643-015-0706-5
  • Appleton, K. (1992). Discipline knowledge and confidence to teach science: Self-perceptions of primary teacher education students. Research in Science Education, 22(1), 11-19. https://doi.org/10.1007/BF02356874
  • Aslan, Z. (2006). Astronomi neden okutulmalı? 2006 Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumu. Antalya.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y., & Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Bretones, P. S., & Neto, J. M. (2011). An analysis of papers on astronomy education in proceedings of IAU meetings from 1988 to 2006. Astronomy Education Review, 10(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.3847/AER2010010
  • Cho, H., Kim, J., & Choi, D. H. (2003). Early childhood teachers' attitudes toward science teaching: A scale validation study. Educational Research Quarterly, 27(2), 33-42. https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/37052
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Yayınevi.
  • Dönmez Usta, N., & Ayas, A. (2017). Worksheets enriched with computer-assisted activities based on the constructivist learning theory: An example of half-life and radioactive decay. Journal of Education and Practice, 8(35), 75-89. https://iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/40420/41573
  • Ekinci Vural, D., & Hamurcu, H. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi dersine yönelik öz-yeterlik inançları ve görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 456-467. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90960
  • Eshach, H., & Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-005-7198-9
  • Güçhan-Özgül, S. (2021). Integration of inquiry and play: Young children's conceptual change in astronomy. Journal of Inquiry Based Activities, 11(1), 1-15. https://www.ated.info.tr/ojs-3.2.1-3/index.php/ated/article/view/101/133
  • İzgi Onbaşılı, Ü., & Kabadayı, G. S. (2019). Okul öncesi dönemde çocukların astronomi konusunda temel kavramlarla ilgili bilgilerinin incelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 85-97. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/911049
  • Kalkan, H., & Türk, C. (2012). Bilim merkezleri ve planetaryumların eğitimdeki yeri ve önemi. Uluslararası Katılımlı Türkiye Bilim Merkezleri Sempozyumu, 26-27 Mayıs 2012. Bursa.
  • Kallery, M. (2011). Astronomical concepts and events aware-ness for young children. International Journal of Science Education, 33(3), 341-369. https://doi.org/10.1080/09500690903469082
  • Karamustafaoğlu, S., & Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77213
  • Küçükahmet, L. (2000). Bir meslek olarak öğretmenlik. Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Nobel Yayınları. MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Meb Basımevi.
  • Ogelman, H. G. (2012). Teaching preschool children about nature: A project to provide soil education for children in Turkey. Early Childhood Education Journal, 40(1), 77–185. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-012-0510-4
  • Saçkes, M., Smith, M. M., & Trundle, K. C. (2016). US and Turkish preschoolers’ observational knowledge of astronomy. International Journal of Science Education, 38(1), 116-129. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2015.1132858
  • Shen, J. (2006). Teaching strategies and conceptual change in a professional development program for science teachers of K-8 (Unpublished doctoral dissertation). Washington University, St. Louis.
  • Timur, S., Yalçınkaya-Önder, E., Timur, B., & Özeş, B. (2020). Astronomy education for preschool children: Exploring the sky. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 383-389. https://doi.org/10.26822/iejee.2020459467
  • Trundle, C. K., Atwood, K. R., & Christopher, E. J. (2002). Preservice elementary teachers’ conceptions of moon phases before and after instruction. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 633-658. http://dx.doi.org/10.1002/tea.10039
  • Türk, C. (2018). Astronomi konularının öğretimi bağlamında okul öncesi öğretmenleri. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 544-561. https://doi.org/10.30831/akukeg.380398
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Descriptive content analysis in social sciences. IBAD Journal of Social Sciences, 6(10), 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Ültay, N., & Calik, M. (2016). A comparison of different teaching designs of ‘acids and bases’ subject. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(1), 57-86. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1422a
  • Ültay, N., & Ültay, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının bazı fen kavramları hakkındaki kavramsal bilgilerinin kesitsel olarak incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1046-1051. https://www.academia.edu/19998836/OKUL_%C3%96NCES%C4%B0_%C3%96%C4%9ERETMEN_ADAYLARININ_BAZI_FEN_KAVRAMLARI_HAKKINDAK%C4%B0_KAVRAMSAL_B%C4%B0LG%C4%B0LER%C4%B0N%C4%B0N_KES%C4%B0TSEL_OLARAK_%C4%B0NCELENMES%C4%B0
  • Ültay, N. , Ültay, E., & Çilingir, S. K. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin fen konularındaki uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 773-792. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/458135

Pre-School Teachers' Experiences in Astronomy Education

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 2, 892 - 909, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1085678

Öz

Astronomy subjects and concepts have always been a fascinating subject at the center of children’s attention. As a result, it is critical to reveal pre-school teachers' experiences in astronomy education, to determine how they design activities and carry them out, to determine whether they see themselves as sufficient/incompetent, and to determine the reasons for this. The primary goal of this research is to uncover pre-school teachers' experiences with astronomy education in their classrooms. The research was carried out with 52 pre-school teachers working in the Eastern Black Sea Region. Six questions were asked of the teachers during semi-structured interviews in order to collect data, and the data was analyzed using the content analysis method. According to the findings of the study, children frequently asked their teachers about celestial bodies and astronomy, and teachers felt comfortable and happy while teaching astronomy subjects and concepts. Although the majority of pre-school teachers believe that the pre-school education program is deficient in astronomy, they also believe that the materials and activities they designed compensate for this deficiency. Based on these results, it is suggested that astronomy subjects and concepts be included more prominently in the pre-school education undergraduate program. As a result, designing and implementing exemplary activities can help teacher candidates in their professional lives in the coming years.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2002). Okul öncesinde fen eğitiminin amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6(7), 1-6. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/10/Okul-%3F%3Fncesi-D%3F%3Fnemde-Fen-E%3F%3Fitiminin-Ama%3F%3Flar%3F%3F.pdf
  • Ampartzaki, M., & Kalogiannakis, M. (2016). Astronomy in early childhood education: A concept-based approach. Early Childhood Education Journal, 44(2), 169-179. https://doi.org/10.1007/s10643-015-0706-5
  • Appleton, K. (1992). Discipline knowledge and confidence to teach science: Self-perceptions of primary teacher education students. Research in Science Education, 22(1), 11-19. https://doi.org/10.1007/BF02356874
  • Aslan, Z. (2006). Astronomi neden okutulmalı? 2006 Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumu. Antalya.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y., & Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Bretones, P. S., & Neto, J. M. (2011). An analysis of papers on astronomy education in proceedings of IAU meetings from 1988 to 2006. Astronomy Education Review, 10(1), 1-9. http://dx.doi.org/10.3847/AER2010010
  • Cho, H., Kim, J., & Choi, D. H. (2003). Early childhood teachers' attitudes toward science teaching: A scale validation study. Educational Research Quarterly, 27(2), 33-42. https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/37052
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Yayınevi.
  • Dönmez Usta, N., & Ayas, A. (2017). Worksheets enriched with computer-assisted activities based on the constructivist learning theory: An example of half-life and radioactive decay. Journal of Education and Practice, 8(35), 75-89. https://iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/40420/41573
  • Ekinci Vural, D., & Hamurcu, H. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi dersine yönelik öz-yeterlik inançları ve görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 456-467. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90960
  • Eshach, H., & Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-005-7198-9
  • Güçhan-Özgül, S. (2021). Integration of inquiry and play: Young children's conceptual change in astronomy. Journal of Inquiry Based Activities, 11(1), 1-15. https://www.ated.info.tr/ojs-3.2.1-3/index.php/ated/article/view/101/133
  • İzgi Onbaşılı, Ü., & Kabadayı, G. S. (2019). Okul öncesi dönemde çocukların astronomi konusunda temel kavramlarla ilgili bilgilerinin incelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 85-97. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/911049
  • Kalkan, H., & Türk, C. (2012). Bilim merkezleri ve planetaryumların eğitimdeki yeri ve önemi. Uluslararası Katılımlı Türkiye Bilim Merkezleri Sempozyumu, 26-27 Mayıs 2012. Bursa.
  • Kallery, M. (2011). Astronomical concepts and events aware-ness for young children. International Journal of Science Education, 33(3), 341-369. https://doi.org/10.1080/09500690903469082
  • Karamustafaoğlu, S., & Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77213
  • Küçükahmet, L. (2000). Bir meslek olarak öğretmenlik. Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Nobel Yayınları. MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Meb Basımevi.
  • Ogelman, H. G. (2012). Teaching preschool children about nature: A project to provide soil education for children in Turkey. Early Childhood Education Journal, 40(1), 77–185. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-012-0510-4
  • Saçkes, M., Smith, M. M., & Trundle, K. C. (2016). US and Turkish preschoolers’ observational knowledge of astronomy. International Journal of Science Education, 38(1), 116-129. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2015.1132858
  • Shen, J. (2006). Teaching strategies and conceptual change in a professional development program for science teachers of K-8 (Unpublished doctoral dissertation). Washington University, St. Louis.
  • Timur, S., Yalçınkaya-Önder, E., Timur, B., & Özeş, B. (2020). Astronomy education for preschool children: Exploring the sky. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 383-389. https://doi.org/10.26822/iejee.2020459467
  • Trundle, C. K., Atwood, K. R., & Christopher, E. J. (2002). Preservice elementary teachers’ conceptions of moon phases before and after instruction. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 633-658. http://dx.doi.org/10.1002/tea.10039
  • Türk, C. (2018). Astronomi konularının öğretimi bağlamında okul öncesi öğretmenleri. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 544-561. https://doi.org/10.30831/akukeg.380398
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Descriptive content analysis in social sciences. IBAD Journal of Social Sciences, 6(10), 188-201. https://doi.org/10.21733/ibad.871703
  • Ültay, N., & Calik, M. (2016). A comparison of different teaching designs of ‘acids and bases’ subject. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(1), 57-86. https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1422a
  • Ültay, N., & Ültay, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının bazı fen kavramları hakkındaki kavramsal bilgilerinin kesitsel olarak incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1046-1051. https://www.academia.edu/19998836/OKUL_%C3%96NCES%C4%B0_%C3%96%C4%9ERETMEN_ADAYLARININ_BAZI_FEN_KAVRAMLARI_HAKKINDAK%C4%B0_KAVRAMSAL_B%C4%B0LG%C4%B0LER%C4%B0N%C4%B0N_KES%C4%B0TSEL_OLARAK_%C4%B0NCELENMES%C4%B0
  • Ültay, N. , Ültay, E., & Çilingir, S. K. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin fen konularındaki uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 773-792. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/458135
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eser Ültay 0000-0001-6839-6361

Neslihan Ültay 0000-0002-9783-0486

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ültay, E., & Ültay, N. (2022). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 892-909. https://doi.org/10.17679/inuefd.1085678
AMA Ültay E, Ültay N. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri. INUEFD. Eylül 2022;23(2):892-909. doi:10.17679/inuefd.1085678
Chicago Ültay, Eser, ve Neslihan Ültay. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 2 (Eylül 2022): 892-909. https://doi.org/10.17679/inuefd.1085678.
EndNote Ültay E, Ültay N (01 Eylül 2022) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 2 892–909.
IEEE E. Ültay ve N. Ültay, “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri”, INUEFD, c. 23, sy. 2, ss. 892–909, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1085678.
ISNAD Ültay, Eser - Ültay, Neslihan. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/2 (Eylül 2022), 892-909. https://doi.org/10.17679/inuefd.1085678.
JAMA Ültay E, Ültay N. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri. INUEFD. 2022;23:892–909.
MLA Ültay, Eser ve Neslihan Ültay. “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 2, 2022, ss. 892-09, doi:10.17679/inuefd.1085678.
Vancouver Ültay E, Ültay N. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Astronomi Eğitimine Yönelik Deneyimleri. INUEFD. 2022;23(2):892-909.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.