Araştırmanın amacı, Fen Bilgisi öğretmenlerinin
öğretmenlik öz-yeterlik düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemektir.
Çalışmada nicel araştırma yöntemi ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Çalışma, 2015-2016 akademik yılında İstanbul ilinde faaliyet gösteren devlet
Ortaokullarında görev yapan 501 Fen Bilgisi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda, Fen Bilgisi öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik düzeyleri
ile kıdem ve mezuniyet düzeyine (lisans/lisansüstü) göre farklılık
göstermektedir. Bunun yanı sıra cinsiyet ve mezun olunan fakülte türü açısından
anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.
This study aims to investigate teaching
self-efficacy level of science teachers in relation to some variables. The
study, in which quantitative research method and relational survey model were
used, was conducted with the participation of 501 science teachers in the state
middle-schools of Istanbul province selected by using random sampling method
throughout the academic year of 2015-2016. In the study, Teacher Self-Efficacy
Scale was used as an instrument for collecting data. At the end of the study it has been found
that there is a substantive correlation between self-efficacy level of science
teachers and the variables of “seniority” and “graduation status”
(undergraduate, postgraduate etc.). Moreover, a statistically significant
difference has been found between classroom-management factor which is placed
as the second one on the Teacher Self-Efficacy Scale and the variable of
“having a teacher in the family”. No statistically significant difference has
been noted between teacher self-efficacy level and the variables of “gender”
and “type of the schools where teachers graduated from (undergraduate, college
etc.)”.
Bölüm | Tez Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |