Purpose: The present study was designed to examine multiple intelligence applications in the fourth and sixth-grade
social studies learning environments. The research was conducted through case study design, one of the qualitative
research patterns. In addition, a face-to-face interview was carried out with eight classroom teachers in fourth grade
and social studies teachers in sixth grade at a public and private school in the European side of İstanbul.
Design/ Methodology/ Approach: The data were collected by document analysis and interview techniques and analyzed
with content analysis technique.
Findings: According to the results of document analysis, the activities included in social studies textbooks were
respectively logical, verbal, and visual activities in terms of intensity. The teachers mostly stated that ‘it gives students
the chance of expressing themselves’ concerning the message proposed by the theory and emphasized that ‘it makes
students familiar with different methods and techniques’, ‘it ensures student-centered learning’ and ‘it includes
students in the lessons more.’ The teachers who regarded social studies textbooks as inadequate in terms of multiple
intelligence practices mostly stated that ‘they have to use the supportive book’ and ‘the books consist of simple
activities inappropriate for students’ age’. The majority of teachers who expressed concerns on the requirements for
more successful multiple intelligence applications suggested that ‘education programs and seminars concerning the
theoretical and practical parts of the theory must be arranged’ and ‘activities with the involvement of students must
be organized and learning through experience must be promoted.’
Highlights: In the light of the findings of the study, it is recommended that textbooks must be reviewed in terms of the
Theory of Multiple Intelligence, teachers must be encouraged to participate in applied trainings, and the parents must
be included in these applied trainings, thereby ensuring continuous and permanent learning.
social studies multiple intelligencetheory multiple intelligence applications
Bu araştırmanın amacı “Dördüncü sınıf ve altıncı sınıf Sosyal Bilgiler dersi öğrenme ortamlarında çoklu zekâ uygulamalarının incelenmesi”dir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiş olup araştırma deseni olarak durum çalışmasıdır. Talim Terbiye Kurulu tarafından onaylanmış ilkokul dördüncü sınıf ve ortaokul altıncı sınıf Sosyal Bilgiler kitapları içinde dört ayrı ders kitabı incelenmiştir. Ayrıca, İstanbul ili Avrupa Yakası’nda bulunan bir özel ve bir devlet okulunda görev yapan dördüncü sınıf, sınıf öğretmenleri ve altıncı sınıf, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinden oluşan toplam sekiz öğretmen ile yüz yüze görüşme yapılmıştır. Doküman incelemesinden elde edilen sonuçlara göre; Sosyal Bilgiler ders kitaplarında yer alan etkinliklerin içinde yoğunluğuna göre; mantıksal, sözel ve görsel zekâ etkinlikleri yer almaktadır. Öğretmenler, kuramın kendilerine verdiği mesaj ile ilgili en çok “Öğrenciye kendini ifade etme özgürlüğü tanıdığını” belirtmiş, “Değişik yöntem ve teknikleri öğrencinin önüne getirdiği” ve “Öğrenci merkezli öğrenmeyi sağladığı”, “Öğrenciyi derse daha fazla dâhil ettiğini” vurgulamışlardır. Sosyal Bilgiler ders kitaplarının çoklu zekâ etkinlikleri açısından yeterli olması konusunda yetersiz görüş bildiren öğretmenlerin en çok “Yardımcı ders kitabı kullanma zorunda kaldıkları”, “Yaşlarına uygun olmayan, basit etkinliklerin mevcut olduğu” görüşleri ön plana çıkmıştır. Çoklu Zekâ uygulamalarının daha başarılı olabilmesi için yapılabileceklere yönelik görüş bildiren öğretmenlerin çoğu, “Kuramın teorik kısmıyla uygulamasına yönelik eğitim ve seminerler düzenlenmesi”, “Öğrencilerin de dâhil oldukları etkinlikler düzenlenmesi, yaşayarak öğrenmelerinin sağlanması gerektiği” görüşlerini bildirmişlerdir. Araştırmadan elde edilen bulgular çerçevesinde; ders kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramı açısından yeniden ele alınması, öğretmenlerin kuram ile ilgili uygulamalı eğitimlere katılımlarının teşvik edilmesi, bu eğitimlere velilerin de dâhil edilerek öğrenmelerin sürekliliği ve kalıcılığının sağlanması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 29 Sayı: 3 |