Araştırmanın amacı uzmanların PISA ve TIMMS
sınavlarına, bu sınavların eğitim politikalarına ve öğretim programlarına
etkisine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma kapsamında PISA ve TIMMS
sınavlarının içeriğine, sorularına, çeviri ve uygulama süreçlerine; ülkelerin
sınavlardaki başarı durumları; sınav sonuçlarının eğitim sistemleri üzerinde
baskı oluşturma durumları ve eğitim politika ve öğretim programlarını etkileme
durumlarına ilişkin akademisyen ve uzmanların görüşleri alınmıştır. Ayrıca katılımcılardan
sonuçlar doğrultusunda alınması gereken önlemlere ilişkin öneriler sunmaları istenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubu PISA ve TIMMS sınavları üzerine araştırmaları olan
beş akademisyen ile sınavların uygulama süreçlerinde görev alan beş uzman olmak
üzere, toplam 10 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir.
Görüşme formuyla elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma
sonucunda, akademisyen ve uzmanların sınavların içerik ve kapsamının öğretim
programlarına uygun olduğu, sonuçların eğitim sistemlerine ışık tuttuğu fakat
eğitim sistemlerinin başarı durumunu yargılamak için tek başına yeterli
olmadığı ve sonuçların Türk eğitim sistemi üzerinde olumlu yönde bir baskı
oluşturmadığı konusunda büyük oranda fikir birliğinde oldukları belirlenmiştir.
Sınavların çeviri ve adaptasyon süreçlerine, sonuçlardan faydalanma, sınav
sonuçları ile eğitim politikaları arasında ilişki kurma ve sınav sonuçlarının
gelecek eğitim politikalarını etkileme durumuna ilişkin görüş ayrılıkları
olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: PISA,
TIMMS, eğitim politikaları, öğretim programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 52 |