21st-century technology in an age where technologies completely change our lives; It has taken education out of traditional environments and moved it to a dimension that puts the student in the center. One of these technologies is Augmented Reality (AR) applications. This study examined teachers’ views on integrating AR applications into pre-school education. The case study, one of the qualitative research methods, was used in the research. Within the scope of the research, 45-minute interviews were conducted by asking nine open-ended questions to 12 pre-school teachers and a counselor working in Şanlıurfa in the 2020-2021 academic year. Data were collected with semi-structured interview forms and subjected to content analysis. In the study, researcher triangulation was made, and expert opinions were taken. As a result of the data analysis, the following themes: The benefits of augmented reality in education, its interdisciplinary approach, its role in gaining targeted expected gains and concepts, the application of augmented reality with an interdisciplinary approach, augmented reality activity areas, the limitations, advantages, and disadvantages of augmented reality applications, teachers’ feelings towards augmented reality. The reasons for wanting to use augmented reality applications have been reached. On the other hand, the participants stated that they found AR applications helpful and wanted to use them in their lessons.
Augmented Reality Pre-School Education Interdisciplinary Approach
21.yy. teknolojilerinin hayatımızı tamamen değiştirdiği bir çağda teknoloji; eğitimi geleneksel ortamlardan çıkartıp, öğrenciyi merkeze alan bir boyuta taşımıştır. Bu teknolojilerden biri de Artırılmış Gerçeklik (AG) uygulamalarıdır. Bu çalışmada AG uygulamalarının okul öncesi eğitime entegre edilmesine ilişkin öğretmen görüşleri incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 2020-2021 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilinde çalışan 12 okul öncesi öğretmeni ve bir rehber öğretmene dokuz açık uçlu soru yöneltilerek 45 dakikalık görüşmeler yapılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada araştırmacı üçgenlemesi yapılmış ve uzman görüşleri alınmıştır. Veri analizi sonucunda şu temalara: Artırılmış gerçekliğin eğitime faydaları, disiplinler arası yaklaşımı, hedeflenen ortak kazanımların ve kavramların kazandırılmasındaki rolü, artırılmış gerçekliğin disiplinler arası yaklaşımla uygulanması, artırılmış gerçeklik etkinlik alanları, artırılmış gerçeklik uygulamalarının sınırlılıkları, avantajları ve dezavantajları, öğretmenlerin artırılmış gerçekliğe yönelik hissettiği duygular, artırılmış gerçeklik uygulamalarını kullanmak isteme sebepleri ulaşılmıştır. Katılımcıların ise AG uygulamalarını yararlı buldukları ve derslerinde kullanmak istediklerini ifade etmişlerdir.
Artırılmış Gerçeklik Eğitim Okul öncesi Disiplinlerarası Yaklaşım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 62 |