Öz. Bu araştırmanın amacı, ilkokul düzeyinde dijital okuryazarlık becerilerinin ölçümüne yönelik
geçerli ve güvenilir alternatif bir değerlendirme aracı geliştirmektir. Çalışma grubunu İstanbul
ili Anadolu yakasında bulunan bir ilkokulun dördüncü sınıfında okuyan 31 öğrenci oluşturmaktadır.
Yeni Okuryazarlık Becerilerine ve çevrimiçi okuduğunu anlamaya dayalı olarak oluşturulan Dijital
Okuryazarlık Becerileri Rubriği (DOBR), Kingsley’in (2011) uyarlama yaparak kullandığı ORCA (Online
Reading Comprehension Assessment-Elementary) adlı ölçme aracından faydalanılarak geliştirilmiştir.
Rubrik geliştirme sürecinde; içerik, kullanım, yaş düzeyi ve güvenirlik açısından uygun web
siteleri kullanılmış ve sınıf-içi uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Rubriğin güvenirliği iç
tutarlılık kat- sayısı, madde analizi, Fleiss Kappa katsayısı ve puanlayıcılar arası güvenirlik yo-
luyla; geçerliği ise uzman görüşleri ve Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu yoluyla test
edilmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde, dört ana bölüm ve 12 soru- dan oluşan istatistiksel
olarak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir.
Okuryazarlık; dijital okuryazarlık becerileri; yeni okur- yazarlık becerileri; çevrimiçi okuduğunu anlama alternatif değerlendirme; rubrik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 TEMEL EĞİTİM |