Bu araştırmanın amacı özel eğitim gereksinimli öğrencilerin okul öncesi eğitiminde öğretmenlerin karşılaştıkları sorunları ve bu sorunlarla başa çıkma stratejilerini öğretmen görüşlerine göre incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu özel eğitim anaokullarında görev yapan 17 öğretmen oluşturmaktadır. Yarı-yapılandırılmış görüşme formunun kullanıldığı araştırmada verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda özel eğitim gereksinimli öğrencilerin okul öncesi eğitiminde karşılaşılan sorunlar velilerden kaynaklı sorunlar, okulun fiziki imkânlarından kaynaklı sorunlar ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunlar olmak üzere üç temada toplanmıştır. Öğretmenlerin bu sorunlarla başa çıkma stratejileri ise etkili iletişim kurma, öz bakım eğitimine daha fazla zaman ayırma, dikkat sürelerini göz önünde bulundurarak etkinlik sürelerini kısa tutma ve etkinlikleri çeşitlendirme, meslektaşlarla iş birliği yapma, istenmeyen davranışların nedenini tespit etme ve müdahalede bulunma, gerekli materyalleri imkânlar dâhilinde kendi hazırlama, aile eğitimi faaliyetleri düzenleme ve uyum süreçlerini uzun tutma olarak tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına dayanarak; özel eğitim gereksinimli çocuğa sahip ailelere eğitim süreçlerindeki rol ve sorumlulukları hakkında bilinçlendirme faaliyetleri yapılması, özel eğitim gereksinimli öğrencilerin engel durumlarına uygun ihtiyaç duyulan ders materyallerinin bakanlıkça temin edilmesi, okul bahçeleri ve sınıflarının okul öncesi eğitime uygun olacak şekilde planlanarak yapılması, mevcut fiziki mekânların iyileştirilmesi önerilebilir.
The purpose of this research is to examine the problems faced by teachers in the preschool education of students with special educational needs and the strategies for coping with these problems according to the views of the teachers. The study group of the research, in which the phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used, consists of 17 teachers working in special education kindergartens. Content analysis technique was used to analyze the data in the study, in which a semi-structured interview form was used. As a result of the research, the problems encountered in the pre-school education of students with special education needs were gathered under three themes: problems caused by parents, problems arising from the physical facilities of the school and problems encountered in the teaching process. The strategies of teachers to cope with these problems are to communicate effectively, to spend more time on self-care training, to keep activity durations short and diversify activities by considering attention spans, to cooperate with colleagues, to identify the cause of undesirable behaviors and to intervene, to use the necessary materials within the possibilities. self-preparation, organizing family education activities and keeping the adaptation processes long. Based on the research findings; It can be recommended to raise awareness about the roles and responsibilities of families with children with special education needs, to provide the necessary course materials suitable for the disability of students with special education needs, by the ministry, to plan school gardens and classrooms in accordance with pre-school education, and to improve existing physical spaces.
special education pre-school individual with special needs problem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 16 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 11 |