The aim of this study is to analyze the effects of practices in cooperative learning and conflict resolution training integrated into Turkish and Social Studies Curriculum of 5th grade primary school students on their academic achievement, and social problem solving skills. This study was included 133 primary school students at 5th grade. There were 3 experimental and 2 control groups in the study. In the first experimental group, 19 hours conflict resolution training was given and then integrated Turkish and Social Studies curriculum were applied by using cooperative learning method. In the second experimental group, Turkish and Social Studies Curriculum was implemented by using cooperative learning method without making any integration. In the third experimental group was given 19 hours conflict resolution training, integrated Turkish and Social Studies Curriculum were applied by using traditional teaching method. In the control groups 2005 Turkish and Social Studies Curriculum were implemented. “Turkish Achievement Test” , “Social Studies Achievement Test”, and “Social Problem Solving Skills Scenarios” were used as data instruments. Findings showed that using integrated curriculum with cooperative learning method was significantly more effective on academic achievement and social problem solving skills. Beside, applying integrated program by using traditional method had significant difference on social problem solving skills except academic achievement.
Cooperative learning conflict resolution training integrated curriculum academic achievement social problem solving skill
Çalışmanın amacı, kubaşık öğrenme ve anlaşmazlık çözümü eğitimi ile bütünleştirilmiş ilköğretim beşinci sınıf Türkçe ve Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı uygulamalarının akademik başarı ve sosyal problem çözme becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmaya toplam 133 beşinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Çalışmada üç deney ve iki kontrol grubu yer almıştır. Birinci deney grubuna 19 saatlik anlaşmazlık çözümü eğitimi verilmiş ve anlaşmazlık çözümü eğitimi ile bütünleştirilmiş Türkçe ve Sosyal Bilgiler programı kubaşık öğrenme yöntemi ile uygulanmıştır. İkinci deney grubunda, Türkçe ve Sosyal Bilgiler öğretim programı herhangi bir bütünleştirme yapılmadan kubaşık öğrenme yöntemi ile uygulanmıştır. Üçüncü deney grubunda ise 19 saatlik anlaşmazlık çözümü eğitimi verilmiş, bütünleştirilmiş Türkçe ve Sosyal Bilgiler programı geleneksel eğitim durumlarıyla işlenmiştir. Kontrol gruplarında 2005 Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretim programları uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak, “Türkçe Başarı Testi”, “Sosyal Bilgiler Başarı Testi” ve “Sosyal Problem Çözme Senaryoları” kullanılmıştır. Bulgular, bütünleştirilmiş programın kubaşık öğrenme yöntemiyle uygulanmasının akademik başarı ve sosyal problem çözme becerilerini geliştirmeye daha fazla katkı sağladığını göstermiştir. Ek olarak, bütünleştirilmiş programın geleneksel eğitim durumlarıyla uygulanması durumunda sosyal problem çözme becerisinin arttığı ancak, akademik başarının artmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kubaşık öğrenme anlaşmazlık çözümü eğitimi bütünleştirilmiş program akademik başarı sosyal problem çözme becerisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2013 |
Acceptance Date | October 21, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 4 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0