This study aims to evaluate the impact of teaching the "Cell and Divisions" unit in the 7th-grade secondary school science curriculum through digital games on students' academic achievement, attitudes toward digital technology, motivation to learn science, retention of knowledge, and their opinions on in-class activities. The research adopts a mixed-method approach with an explanatory design to provide both qualitative and quantitative insights. Quantitative data collection tools include achievement tests, attitude scales toward digital technology, and motivation scales for science learning, while qualitative data are obtained through structured interviews and student journals. The study involved 43 seventh-grade middle school students from a public school, divided into an experimental group, where instruction was supported by digital games, and a control group, which received traditional instruction. The findings show that the experimental group, which received digital game-supported instruction, achieved significantly higher results compared to the control group. This achievement increase was also evident in the retention test. The study further determined that digital game design was more effective in boosting motivation toward science learning. However, no significant change was observed in students' attitudes toward digital technology, suggesting that while digital games are effective in enhancing motivation, they may not be sufficient to alter attitudes toward technology. Based on these findings, future research could explore whether similar methods would be effective in different grade levels or subjects. Additionally, since digital games did not significantly affect student attitudes, longer-term studies may be recommended.
Digital game design science teaching cell and divisions unit mixed method secondary school students
Bu çalışma, ortaokul 7. sınıf fen bilimleri dersinde "Hücre ve Bölünmeler" ünitesinin dijital oyunlar aracılığıyla işlenmesinin öğrenci performansları ve öğrenme deneyimleri üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, karma bir yöntem kullanarak hem nicel hem de nitel veri toplamayı hedeflemektedir. Nicel veriler, deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin başarı testi, dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği ve fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği üzerinden değerlendirilmiştir. Nitel veriler ise yapılandırılmış görüşmeler ve öğrenci günlükleri aracılığıyla elde edilmiştir. Örneklemin 43 ortaokul yedinci sınıf öğrencisinden oluştuğu bu çalışmada, deney grubu dijital oyunlarla desteklenmiş öğretim alırken, kontrol grubu geleneksel ders kitaplarıyla eğitim görmüştür. Araştırma bulguları, deney grubundaki öğrencilerin dijital oyunlarla desteklenen öğretimden elde ettikleri başarı sonuçlarının kontrol grubuna göre anlamlı derecede yüksek olduğunu göstermektedir. Bu başarı artışının sadece anlık değil, aynı zamanda kalıcılık testinde de devam ettiği gözlemlenmiştir. Bu durum, dijital oyun tasarımının öğrenilen bilgilerin uzun süreli anlamda hatırlanmasına katkı sağlayabileceğini öne sürmektedir. Motivasyon ölçeği sonuçları, deney grubundaki öğrencilerin dijital oyunlarla işlenen derslere daha fazla ilgi gösterdiklerini ve motivasyonlarının yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak, öğrencilerin dijital teknolojiye yönelik tutumlarında belirgin bir değişiklik olmamıştır. Bu durum, dijital oyun tasarımının motivasyonu artırma konusundaki etkili rolüne rağmen, teknolojiye yönelik tutumları değiştirmede yetersiz olduğunu göstermektedir. Öğrenci günlükleri ve yapılandırılmış görüşmelerde ifade edilen memnuniyet, öğrencilerin dijital oyun tasarımını olumlu bir şekilde değerlendirdiklerini ve bu yöntemin öğrenmeyi eğlenceli kıldığını vurgulamaktadır.
Dijital oyun tasarımı fen bilimleri öğretimi hücre ve bölünmeler ünitesi karma yöntem ortaokul öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology and Social Studies of Science and Technology |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 18, 2024 |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | February 23, 2024 |
Acceptance Date | May 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 17 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811