In this study, it is aimed to investigate the resources used by faculty members in the teaching process. This research was conducted with the case study method. The working group of the research consists of six faculty members in the department of mathematics education at a state university education faculty of the 2018-2019 academic year. Typical case sampling, one of the purposeful sampling methods, was used in this study. The data were obtained from semi-structured interviews and analyzed by content analysis technique. The themes, categories and codes determined by analyzing the data obtained from the analyzes were reinterpreted. As a result of the research, the faculty members stated that they structured their lessons according to the curriculum prepared by YOK, updated their courses according to the changes made in the course content. In addition, academic books, academic articles, textbooks, Google academic, instructional videos are among the most used resources by faculty members. The most important factor affecting the teaching styles of the faculty members was teachers who attended the lessons of the previous academic years and the teaching books written in the field. The criteria for which sources the faculty members reject and accept for what reason can be examined.
Bu araştırmada öğretim üyelerinin öğretim sürecinde kullandıkları kaynakların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma durum çalışması yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Marmara Bölgesi’ndeki bir devlet üniversitesi eğitim fakültesinde matematik eğitimi anabilim dalındaki altı öğretim üyesi oluşturmaktadır. Bu araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi kullanılmıştır. Veriler yarı- yapılandırılmış mülakatlardan elde edilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Yapılan analizlerden elde edilen veriler incelenerek belirlenen tema, kategori ve kodlar yeniden yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretim üyelerinin derslerini Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından hazırlanan müfredata göre yapılandırdıklarını ve ders içeriklerinde yapılan değişikliklere göre derslerini güncellediklerini dile getirmişlerdir. Ayrıca akademik kitap, akademik makale ve ders kitabı ile Google akademik, öğretim içerikli videolar öğretim üyelerinin en çok kullandıkları kaynaklardandır. Öğretim üyelerinin öğretim tarzlarını etkileyen en önemli faktör geçmiş eğitim yıllarındaki derslerine giren bir öğretmenleri ve alanda yazılmış öğretim kitapları olmuştur. Öğretim üyelerinin hangi kaynağı hangi sebeple reddedip hangi sebeple kabul etme kriterleri incelenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2021 |
Submission Date | February 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |