The purpose of this study
is to determine the effect of augmented reality (AR) applications on academic
success through meta-analytic and thematic analysis. 51 items from 45 studies
conducted between 2013 and 2019 were examined in different databases on the
effect size of AR in relation on academic success, education level, and
duration of the application. The effect size was found to exist at a medium
level, considered to be significant which means that AR has positive effect on
academic success. In terms of thematic analysis, with reference to common codes
and themes found in qualitative studies conducted both nationally and
internationally, qualitative findings were obtained. An emphasis on the effect
of AR on learning, class environment and affective dimensions was made,
together with a consideration of some limitations. It was stated that learning
environments could be arranged in such a way that students could be motivated
through the use of AR, leading to permanent and solid learning. Therefore,
careful and planned use of AR can be said to encourage success.
Bu araştırmanın amacı
artırılmış gerçeklik uygulamalarının akademik başarıya etkisini meta-analitik
ve meta-tematik yöntemlerle belirlemektir. Bu bağlamda, artırılmış gerçeklik
ile ilgili 2013-2019 yılları arasında yapılmış ve çeşitli veri tabanlarından
tarama sonucunda ulaşılan 45 çalışmadaki 51 verinin başarı üzerindeki etki
büyüklüğü ile öğretim kademesi ve uygulama süresi bağlamında da incelenmiştir.
Etki büyüklüğü orta düzeyde bulunarak anlamlı ve etkili bulunmuştur. Bu bulgu
artırılmış gerçekliğin akademik başarı üzerindeki etkisinin olumlu yönde etkili
olduğunu göstermektedir. Diğer yandan araştırmanın meta-tematik analizi için
yine ulusal ve uluslararası alanda, nitel yönlü çalışmaların ortak kod ve temalarından
alıntılar yapılarak nitel bulgulara ulaşılmıştır. Artırılmış gerçekliğin
öğrenme/sınıf ortamına, duyuşsal boyuta etkisi ile birtakım sınırlılıkların
olduğu vurgulanmıştır. Öğrenme ortamlarının artırılmış gerçeklik ile motive
eden, kalıcılık sağlayan şekilde düzenlenebileceği, somut öğrenmelerin
gerçekleşebileceği ifade edilmiştir. Bu nedenle dikkatli ve planlı artırılmış
gerçeklik kullanımının, beraberinde başarıyı getirebileceği belirtilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Acceptance Date | October 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0