Yazım Kuralları

Makalenin Temel Bölümleri


Başlık
Makale başlığı kesin, kısa, anlaşılır olmalı ve makale içeriğini yansıtmalıdır. Başlık en fazla 15 kelimeden oluşmalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlığı yazılmalıdır. Ayrıca makalenin kısa başlıkları da ISTJ Makale Yazım Şablonunda gösterilen yerlere yazılmalıdır. 

İki ve Daha Fazla Yazarlı Araştırmalarda Yazar Sıralaması
Yazar sıralaması en çok katkı sunandan en az katkı sunana doğru yapılmalıdır. Sıralamada daha sonra bir değişiklik yapılması gerekiyorsa diğer tüm yazarların onayı alınmalı ve bu onay yazılı olarak Başeditöre bildirilmelidir. 

Öz
Makalenin Türkçe ve İngilizce özetleri 200-300 kelime arasında olmalı ve şöyle yapılandırılmalıdır: Makalenin amacı, yöntem, temel bulgular ve öneriler.

Giriş
Giriş bölümünde makaleye dair alanyazın taraması sonucu elde edilen bilgiler, kaynakçasıyla birlikte gerekirse alt başlıklar eklenerek yazılmalıdır. Bu bölümde; konunun önemi, önceki çalışmalar, hipotez ve çalışmanın amacına değinilmelidir. Araştırmanın temel amacı ile birlikte varsa diğer amaçları açıklanmalıdır. Çalışmayla doğrudan ilişkili kaynaklar gösterilmeli, çalışmanın verileri veya sonuçlarından bahsedilmemelidir. Giriş bölümünün sonunda çalışmanın amacı ve araştırma soruları yazılmalıdır.

Yöntem
Yöntem bölümünde; veri kaynakları, çalışmaya katılanlar, ölçekler, görüşme ve değerlendirmeler, temel ölçümler ve istatistiki işlemlere yer verilmelidir. Çalışma sırasında elde edilen tüm bilgiler, bulgular kısmına yazılmalıdır. Burada alt başlıklar halinde açıklanacak bölümlere dair kısa bilgilendirmeler yapılabilir. 

Bulgular
Bulgular bölümünde ana sonuçlar, istatistiki verilerle tam olarak desteklenmeli; uygun şekil, tablo veya resimlerle görsel olarak açıklanmalıdır. Makaledeki önemli bulgular, tablolar ve şekillerle makul bir sıraya göre verilmelidir. Tablo ve şekillerde tüm bilgileri yazmak yerine sadece en önemli noktalar vurgulanmalıdır.

Tartışma, Sonuç ve Öneriler
Bu bölüm, çalışmaya dair yapılan araştırma sonucunda ortaya çıkan verilerin benzer veya yakın araştırma bulgularıyla karşılaştırılarak veya desteklenerek sunulduğu yerdir. Kaliteli bir tartışma, sonuç ve öneriler bölümü araştırma sonuçlarının daha iyi anlaşılmasını sağlamalı, uygulamaya yönelik kanıta dayalı etkin önerilerin geliştirilmesine imkân sunmalı ve güvenilir bir kaynak oluşumuna katkı vermelidir.

Tartışma bölümünde çalışmanın hipotezini destekleyen veya desteklemeyen bulgular ve sonuçlar tartışılmalıdır. Ayrıca bulgular ve sonuçlar, çalışmadan elde edilen veriler ve benzer çalışmalarla karşılaştırılmalı ve farklılıklar açıklanmalıdır. Çalışmanın yeni, önemli yönleri ve elde edilen sonuçlar dikkate alınmalıdır. Bilgi tekrarından kaçınılmalıdır.

Sonuç bölümünde çalışmanın ana sonuçları kısaca özetlenmeli, bu sonuçlar diğer ilgili çalışmalarla karşılaştırılmalı, çalışmanın sınırları belirtilmeli, gelecekteki araştırmalar ve uygulamalar için bulguların işaret ettiği olası çıkarımlara değinilmelidir. Çalışmanın amaçları ile sonuçlar bağlantılı olmalı, verilerin desteklemediği niteliksiz ifadelerden ve çıkarımlardan kaçınılmalıdır. Yeni hipotezler gerekli olduğunda açıklanmalı ve ayrıntılı olarak tanımlanmalıdır.

Öneriler bölümünde çalışmada ortaya çıkan somut verilerden destek alınmalıdır. Afaki ve soyut önerilerden kaçınılmalıdır. Her bir önerinin dayandığı bir araştırma çıktısı olmalıdır.

Etik Beyan
Etik beyan bölümünde yazarlar çalışmayı yaparken tüm etik kurallara uyduklarını bildirmelidir. Ayrıca bu bölümde çalışma daha önceden kongre, sempozyum vb. sunulduysa; yüksek lisans tezinin, doktora tezinin ya da geniş kapsamlı farklı bir araştırmanın/projenin bölümü olarak hazırlanmışsa ilgili kongrenin/sempozyumun/tezin/araştırmanın/projenin başlığı da beyan edilmelidir (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 8.-9. sayfa). Yazar imzalı ISTJ Etik Beyan Formu, ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Etik Beyan Formu için tıklayınız.

Etik Kurul Onayı
Etik kurul onayı bölümünde çalışmanın etik kurul kararına ilişkin gerekli bilgiler (belgenin tarihi ve numarası ile etik kurulun bağlı olduğu üniversite) verilmelidir (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 9. sayfa). Bir üniversiteden alınmış etik kurul onay belgesinin aslı ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir.

Çalışma için etik kurul onayı gerekmiyorsa etik kurul onayı gerekmeme gerekçesi bu bölüme yazılmalıdır (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 9. sayfa). Ayrıca çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediğini belirten yazar imzalı ISTJ Etik Kurul İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Etik Kurul İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu için tıklayınız.

Çıkar Çatışması Beyanı
Çıkar çatışması bölümünde çalışma birden fazla yazardan oluşuyorsa yazarlar kendi aralarında herhangi bir çıkar çatışması yaşamadığını beyan etmelidir, bununla birlikte yazarların herhangi bir kişi ya da kurum lehine veya aleyhine objektifliklerini etkileyen bir durum olmadığı bu bölümde bildirilmelidir (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 10. sayfa). Yazar imzalı ISTJ Çıkar Çatışması Formu, ISTJ süreç dosyasına eklenmelidir. ISTJ Çıkar Çatışması Formu için tıklayınız.

Yazar Katkı Beyanı
Birden fazla yazarlı çalışmalarda yazarlar makaleye ne oranda destek verdiklerini şeffaf bir şekilde bildirmelidir (bk. ISTJ Makale Yazım Şablonu 10.-11. sayfa). Yazar imzalı ISTJ Yazar Katkı Beyan Formu, ISTJ süreç dosyasına eklemelidir. ISTJ Yazar Katkı Beyan Formu için tıklayınız.

Destek ve Teşekkür Beyanı
Makale, bir kurum tarafından destekleniyorsa (BAP Pojesi, TÜBİTAK Projesi vb.) projenin adı, proje numarası ve proje bitiş tarihi yazılmalıdır. Eğer makalede herhangi bir destek yoksa “Araştırmamız için herhangi bir destek ve teşekkür beyanımız bulunmamaktadır.” yazılmalıdır (bk. ISTJ Word Şablonu 11. sayfa).

Kaynakça

Kullanılan tüm kaynaklar eksiksiz ve hatasız, araştırmacı soy isimleri baz alınarak alfabetik sıraya göre yazılmalıdır. İntihal durumu oluşmaması için hangi kaynaktan ne tür bir bilgi alındıysa APA 7 atıf ve alıntı kuralları çerçevesinde metin içi ve kaynakçada belirtilmelidir (APA 7 metin içinde kaynak gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız, APA7 kaynakça gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız.).


Benzerlik Raporu

Benzerlik hususunda tüm sorumluluk yazarlara aittir. Benzerlik oranının %15’ten az olması beklenir. Bununla birlikte benzerlik oranında asıl ölçü, yazarların atıf yapma ve alıntılama kurallarını bilmesi ve bu kurallara uymasıdır. Benzerlik oranı %1 bile bulunsa, atıf veya alıntı kurallarına uygun bir şekilde yapılmadıysa intihal söz konusu olabilir, dolayısıyla atıf ve alıntı kuralları yazarlar tarafından bilinmeli ve dikkatlice uygulanmalıdır (APA 7 metin içinde kaynak gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız, APA 7 kaynakça gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız.).

ISTJ, DergiPark ve intihal.net arasındaki işbirliği kapsamında, makale başvurularında benzerlik raporu ücretsiz olarak temin edilebilir. Bu doğrultuda, benzerlik raporu hazırlanır ve sonuç e-posta ile yazara bildirilir. Raporun sonucu açıklandığında gönderim işlemi tamamlanır.




Makale Türleri



Araştırma Makalesi
Özgün, güncel, alana katkı ölçütlerini karşılayarak önemli bilimsel sonuçlar sunan, araştırmaları raporlayan nitelikli yazılar, orijinal araştırma makaleleridir.

İnceleme Makalesi
İnceleme makalesi, bilimsel literatürdeki mevcut bilgileri özetleyen, analiz eden ve eleştirel bir şekilde değerlendiren bir makale türüdür. Bu tür makalelerde, belirli bir konu hakkında daha önce yapılmış olan araştırmalar derlenir ve bu araştırmaların sonuçları, yöntemleri, katkıları ve sınırlılıkları ele alınır. İnceleme makalesinin amacı, o alandaki mevcut bilgi durumunu ortaya koymak, bilgi boşluklarını belirlemek ve gelecekteki araştırmalara rehberlik etmektir. 

Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
Bir konuyla ilgili olarak birbirinden bağımsız ve farklı araştırmacıların gerçekleştirdiği çalışmalara ait sonuçların bir araya getirilerek elde edilen bulguların istatistiki analizlerinin ve sentezinin yapıldığı bir makale türüdür ("Sistematik Derleme ve Meta Analiz" başlıklı makaleyi okumak için tıklayınız.).

Monografi
Herhangi bir kişiyi, eseri, yeri veya tarihî olayı açıklığa kavuşturmak maksadıyla bahse konu olan meselenin tüm ayrıntılarıyla incelenmeye çalışıldığı bir yazı türüdür.

Kitap İncelemesi

Bir kitabın analiz edilmesi ve değerlendirilmesidir. İncenen kitabın zayıf ve güçlü yönleri ortaya konulmalı; kitabın konusu güncel, kitabı inceleyen yazarın da kitabın konusu hakkında uzman olmalıdır.




Makale Biçimlendirmesi


1.Makale, ISTJ Makale Yazım Şablonuna uygun; öz 9 punto, üst başlıklar başlık türüne göre 13-12-11 punto, kaynakça 9 punto, ana metinde yazı tipi boyutu 11 punto ve yazı tipi tüm makalede sadece Segoe UI olmalıdır.

2.ISTJ'e yüklenen makalede yazar isimleri ve bilgileri yer almamalıdır. Yazar isimleri, hakemler ve yayın kurulu tarafından incelenip onaylandıktan sonra ISTJ tarafından eklenir. 

3.ISTJ'teki makalenin Türkçe Öz'ü her zaman 1. sayfada, İngilizce Abstract'ı 2. sayfada, Giriş bölümü 3. sayfada yer alır.

4.Sayfa düzeni: Özel sayfa boyutları, Genişlik:17 cm, Yükseklik:24 cm

5.Kenar boşlukları: Sağ ve Sol: 1,5 cm, Alt ve Üst: 2 cm

6.Satır aralığı: Tam Değer: 12 nk; Aralık: Önce 0nk; Sonra 7,1 nk 

7.Ana metin yazı fontu ve büyüklüğü: Segoe UI, yazı boyutu 11 punto

8.Kaynakça yazı fontu ve büyüklüğü: Segoe UI, yazı boyutu 9 punto

9.Başlıklar: Makalenin ana başlığı 13 punto, Segoe UI, kalın, ortalanmış, tüm kelimelerin ilk harfleri büyük ve en fazla 15 kelimeden oluşmalıdır. Birinci düzey başlıklar numaralandırılmamış, 13 punto, kalın, tüm kelimelerin ilk harfleri büyük ve ortalanmış olmalıdır. İkinci düzey başlıklar numaralandırılmamış 12 punto, kalın, tüm kelimelerin ilk harfleri büyük ve sola yaslı olarak yazılmalıdır. Üçüncü düzey başlıklar 11 punto sola yaslı, sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük ve kalın olarak yazılmalıdır. Dördüncü düzey başlık 11 punto sola yaslı, sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük ve kalın olarak yazılmalıdır.

10.Yazar isimleri: Segoe UI, 11 punto, ortalanmış, yazar adı ve soyadının sadece ilk harfleri büyük harf olmak üzere verilmelidir. Yazar bilgileri İngilizce Abstract'taki keywords'un altında * ile, birden fazla ise sırasıyla ** gibi belirtilerek 9 punto, iki yana yaslı, verilen bilgiler özel isim olduğu için her kelimenin ilk harfi büyük olmak üzere (e-posta hariç) sadece şunları içermelidir: orcid id numarası, görev yapılan üst kurumun ismi, görev yapılan okul/üniversite/kurum adı, mevcut görevi, il, ülke, e-posta. Yazar isimleri, makale hakemlerden kabul aldıktan sonra eklenecektir.  

11.Türkçe/İngilizce atıf bilgisi kısımları boş kalmalıdır, bu bölümler ISTJ tarafından makaleye eklenecektir. 

12.Öz ve Abstract: Segoe UI, 9 punto ve iki yana yaslı şekilde yazılmalıdır. Öz, 200-300 kelime aralığında yazılmalıdır. Makaleler Türkçe Öz ve İngilizce Abstract içermelidir. Türkçe Öz her zaman 1. sayfada, İngilizce Abstract 2. sayfada yer almalıdır. Paragraf başı yapılıp [½ girinti] 4-5 kelime arasında anahtar kelime yazılmalıdır. Yalnızca ilk anahtar kelimenin ilk harfi büyük harf olmalıdır. Diğer tüm anahtar kelimeler küçük harfle yazılmalıdır. Türkçe başlık ve İngilizce başlık alt alta ilk sayfaya yazılmalıdır. 

13.Makale ana metni: Segoe UI, 11 punto olarak yazılmalı ve dosyalar Microsoft Office'de hazırlanmalı ve dosya biçimi .doc veya .docx uzantılı olmalıdır. Başlıktan sonraki ilk paragraflar girintisiz, diğer tüm paragraf başları için başlarında her zaman ½ girinti bırakılmalıdır.

14.Tablo numarası Segoe UI, 10 punto, ortalanmış, italik, kalın ve tablonun üstünde yer almalıdır. Tablo başlığı Segoe UI, 10 punto, ortalanmış, sadece ilk harfi büyük, italik, tablonun üstünde olmalıdır. Her tablo, "1"den başlayarak ve ardışık "Tablo 1. ...", "Tablo 2. ..." biçiminde numaralandırılmalıdır. Tablo içi bilgiler Segoe UI, 9 punto, sola yaslı, italik olmalıdır. Tablonun ilk satırındaki bilgiler kalın ve ilk harfleri büyük, diğerlerininki normal ve ilk harfleri büyük yazılmalıdır. Tabloda dikey çizgi kullanılmamalıdır. Tablo ismi, tablo numarasının altında yer almalıdır.Tablo içinde eğer mümkünse 4 çizgiden fazla çizgiye yer verilmemelidir. Tablo içeriğindeki yazılar 8 puntoya kadar düşürülebilir. Tabloyu açıklayan paragraf ½ girinti içerinden ve tablo ile 7,1nk aralığında olmalıdır.

15.Şekil numarası Segoe UI, 10 punto, ortalanmış, italik, kalın ve şeklin altında yer almalıdır. Şekil başlığı Segoe UI, 10 punto, ortalanmış, sadece ilk harfi büyük, italik, normal, şeklin altında olmalıdır. Her şekil, "1"den başlayarak ve ardışık "Şekil 1. ...", "Şekil 2. ..." biçiminde numaralandırılmalıdır. Şekil ismi, şekil numarasının yanında yer almalıdır. Şekli açıklayan paragraf ½ girinti içerinden ve şekil ile 7,1nk aralığında olmalıdır.

16.Resimler yüksek çözünürlüklü (300 dpi), parlak ve net olmalıdır. Diğer durumlar tablolar ve şekiller için verilen kurallarla benzerdir.




APA 7'ye göre Kaynakça Yazımı


Kaynakçanın doğruluğundan yazarlar sorumludur. Makalede kullanılan tüm kaynaklar metinde belirtilmelidir. Kaynakça yazının sonuna eklenmelidir. Kaynakça, uluslararası kaynak yazım biçimlerinden APA 7'ye uygun olmalıdır (APA 7 kaynakça gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız.). Kaynakça yazar soy isimlerini esas alarak alfabetik sırayla hazırlanmalıdır. Buna göre dergide kullanabilecek bazı metin sonu bazı kaynakça örnekleri Türkçe ve İngilizce olarak aşağıda gösterilmiştir (Bu bölümün hazırlanmasında Toplum, Ekonomi ve Yönetim Dergisi (TEYD) için Türkçe hazırlanan APA 7 sunum dosyasından faydalanılmıştır.).


Süreli yayınlarda tek yazarlı makale

Yazarın soyadı, Yazarın Adının Baş Harfi. (Yıl). Makalenin başlığı. Süreli Yayının Adı, Cilt(Süreli yayının sayısı), Sayfa aralığı. http://doi.org/xx.xxxxxxxxxx

Akkaya, N. (2014). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı yazma sürecine ilişkin görüşleri: bir değerlendirme. Eğitim Bilimleri: Kuram ve Uygulama, 14(2), 1499-1504. https://doi. org/10.2288/456502166598996

Potts, G. F. (2011). Impact of reward and punishment motivation on behavior monitoring as indexed by the error-related negativity. International Journal of Psychophysiology, 81(3), 324-331. http://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2011.07 .020 


Süreli yayınlarda iki yazarlı makale

Birinci yazarın soyadı, Adının baş harfi. ve İkinci yazarın soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Makalenin başlığı. Süreli Yayının Adı, Cilt(Süreli yayının sayısı), Sayfa aralığı. http://doi.org/xx.xxxxxxxxxx

Özkan A. ve Şenyüz L. (2005). Haloperidolün sıçanlarda çevresel uyaranlar tarafından kontrol edilen pedala basma davranışı üzerindeki etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 1-17.

Alam, K. & Imran, S. (2015). The digital divide and social inclusion among refugee migrants: A case in regional Australia. Information Technology & People, 28(2), 344-365. https://doi.org/10.1108/ITP-04-2014-0083


Süreli yayınlarda üç ve daha fazla yazarlı makale

Birinci yazarın soyadı, Adının baş harfi., İkinci yazarın soyadı, Adının baş harfi. ve Üçüncü yazarın soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Makalenin başlığı. Süreli Yayının Adı, Cilt(Süreli yayının sayısı), Sayfa aralığı. http://doi.org/xx.xxxxxxxxxx 

Özen, F., Akdeniz, A. ve Güneş, S. (2022). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okulların proje kapasitelerinin örnek iller bağlamında değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 52(240), 2383-2410. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1183816

Kokotsaki, D., Menzies, V. & Wiggins, A. (2016). Project-based learning : A review of the literature. Improving Schools, 19(3). 267-277. https://doi. org/10.1177/136548021665973


Tek yazarlı kitap

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı Sayısı). Yayınevi.

Demirel, Ö. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretme sanatı. Pegem Akademi.

Karakaş, S. (2006). Bilnot bataryası el kitabı: Nöropsikolojik testler için araştırma ve geliştirme çalışmaları (2. baskı). Dizayn Ofset.

Ward, A. (2004). Attention: A neuropsychological perspective. Psychology Press.

Neuman, L. W. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7th ed.). Pearson Education Limited.


İki ve daha fazla yazarlı kitap 

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. ve Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı Sayısı). Yayınevi.

Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri (4. baskı). Detay Yayıncılık.

Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Baldwin, P. & Fleming, K. (2013). Teaching literacy through drama: Creative approaches. Routledge Falmer.

Stuss, D. T. & Benson, F. (1986). The frontal lobes. Raven Press.

McIlwraith, C. W., Nixon, A. J. & Wright, I. M. (2015). Diagnostic and surgical arthroscopy in the horse (4th ed.). Mosby. https://doi.org/10.1016/B978-0-7234-3693-5.01001-8


Kitap bölümü

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. ve Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitap bölümünün adı. Kitabın adı (Baskı sayısı, Sayfa aralığı) içinde. Yayınevi.

Hovardaoğlu, S. (2007). Psikolojik ölçmenin temelleri. Davranış bilimleri için araştırma teknikleri (2. Baskı, s. 87- 125) içinde. Hatipoğlu Yayınevi.

Luck, S. J. (2014). A Broad Overview of the Event-Related Potential Technique. In An introduction to event related potential technique (2nd ed., pp. 1-34). The MIT Press.


Editörlü kitap

Editörün soyadı, editörün adının baş harfi. (Ed.). (Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). Yayınevi. 

Safran, M. (Ed.). (2019). Dünya eğitimine yön verenler (Cilt 1-2) (5. Baskı). Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.

Stuss, D. T. & Knight, R. T. (Eds). (2002). Principles of frontal lobe functions. Oxford University Press.


Editörlü kitapta bölüm

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitap bölümünün adı. Editörün adının baş harfi. Editörün soyadı (Ed.), Kitabın adı (Baskı sayısı, Sayfa aralığı) içinde. Yayınevi.

Özkan Ceylan, A. ve Bekçi, B. (2012). Algı. N. Güngör Ergan, B. Şahin Kütük ve R. Coştur (Ed), Davranış bilimleri (s. 33- 53) içinde. Siyasal Kitabevi.

Posner, M. I. (1995). Attention in cognitive neuroscience: An overview. In M. S. Gazzaniga (Ed.), The cognitive neurosciences (pp. 615-624). The MIT Press.


Çeviri kitap

Orijinal kitabın yazarının soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). (Çevirmenin adının baş harfi. Çevirmenin soyadı, Çev.). Yayınevi. (Orijinal eserin yayın tarihi).

Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). (S. Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2010, 9. Baskı).

Freud, S. (1961). Theinterpretation of dreams: The complete and definitive text (J. Strachey, Trans.). Science Editions (Original work published 1900).


Sözlük ve ansiklopedi

Yazarın soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). Yayınevi. 

Bilgin, N. (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü: Kavramlar, yaklaşımlar. Bağlam Yayıncılık. 

VandenBos, G. R. (Ed.). (2013). APA dictionary of clinical psychology. American Psychological Association


Resmî yayınlar ve basın bülteni

Resmî Yayını Basan Kurumun Adı. (Yıl). Raporun adı (Yayın no.). Yayınevi. 

Resmî Yayını Basan Kurumun Adı. (Yıl). Raporun adı (Yayın no.). İnternet adresi.

Türkiye İstatistik Kurumu. (2019). İstatistiklerle çocuk (Yayın no. 4581). https://biruni.tuik.gov.tr/yayin/views/visitorPages/index.zul

National Institute of Mental Health (2020, Februray 10). Neural signature identifies people likely to respond to antidepressant medication [Press release]. https://www.nimh.nih.gov/news/science- news/2020/neural-signatureidentif ies-people-likely-to- respond-to-antidepressantmedication.shtml



Bilimsel toplantı ve sempozyumlardaki sözlü sunum veya poster sunum

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl, Gün, Ay). Sözlü sunumun adı [Sözlü sunum]. Bilimsel Toplantının Adı, Toplantının gerçekleştiği şehir, Ülke.

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl, Gün, Ay). Poster sunumun adı [Poster sunumu]. Bilimsel Toplantının Adı, Toplantının gerçekleştiği şehir, ülke. 

Timur, B. ve İmer, N. (2012, 27-30 Haziran). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin derste kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerinin incelenmesi [Sözlü bildiri]. X. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde, Türkiye.

Çakmak, Z. & Güre Duru, A. (2016, September, 15-19). The investigation of the relationship among mother’s reports of economic hardship, marital conflict and adolescent’s problem behaviors in the framework of the family stress model: A follow up study [Oral presentation]. XVth Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence, La Barrosa, Spain.

Gülbahar, B. ve Saylan, M. (2019, 25-27 Temmuz). Yaratıcı drama yönteminin etkilerine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin tutumlarının incelenmesi [Poster sunumu]. Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Sempozyumu, Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir, Türkiye.

McDonald, E., Manessis, R. & Blanksby, T. (2019, July 7-10). Peer mentoring in nursing - improving retention, enhancing education [Poster presentation]. STARS 2019 Conference, Melbourne, Australia. https://unistars.org/papers/ STARS2019/P30-POSTER.pdf


Bilimsel toplantı, sempozyum/panel

Birinci katılımcının soyadı, Adının baş harfi., İkinci katılımcının soyadı, Adının baş harfi., Üçüncü katılımcının soyadı, Adının baş harfi. (Yıl, Gün, Ay). Sunumun başlığı. Oturum başkanının adının baş harfi. Oturum başkanının soyadı (Oturum başkanı), Sempozyum / Panelin adı içinde [Sempozyum/Panel]. Konferans adı, Sempozyumun Gerçekleştiği Şehir, Ülke.

Mestçi, S. (2018, 15-17, Kasım). Davranışsal bağımlılıklara genel bir bakış. F. Gökkaya (Oturum başkanı), Bağımlılığın diğer yüzü: Davranışsal bağımlılık içinde [Panel]. 20. Ulusal Psikoloji Kongresi, Ankara, Türkiye.

Geertsema, H. (2010, October, 1-3). teaching ethics to healthcare psychologists. In A. Koblicova (Chair), Teaching of ethics [Symposium]. 4th EFPA symposium on professional Ethics, Prague, Czech Republic.


Dergi, kitap, kitap bölümü olarak yayımlanan konferans, sempozyum, kongre bildirileri 

Dergi: Duckworth, A. L., Quirk, A., Gallop, R., Hoyle, R. H., Kelly, D. R. and Matthews, M. D. (2019). Cognitive and noncognitive predictors of success. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 116(47), 23499– 23504.  https://doi.org/10.1073/pnas.1910510116

Kitap: Kushilevitz, E. and Malkin, T. (Eds.). (2016). Lecture notes in computer science: Vol. 9562. Theory of cryptography. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49096-9

Kitap bölümü: Bedenel, A.-L., Jourdan, L. and Biernacki, C. (2019). Probability estimation by an adapted genetic algorithm in web insurance. In R. Battiti, M. Brunato, I. Kotsireas and P. Pardalos (Eds.), Lecture notes in computer science: Vol. 11353. Learning and intelligent optimization (pp. 225–240). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030- 05348-2_21


Tezler

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Tezin başlığı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi / Yayımlanmamış doktora tezi]. Üniversitenin adı.

Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Tezin başlığı [Yüksek lisans tezi / Doktora tezi, Üniversitenin adı]. Yayımlanan veritabanı/İnternet adresi.

Tokuç, H. (2007). Anne ve babaların okul öncesi eğitim hakkındaki görüş ve beklentilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.

Wade, P. D. (2010). Relationship between pessimistic attributions and self-actualization in college students as measured by the SASQ and the SISA [Doctoral dissertation, University College London]. UCL Discovery. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1323001/1/1323001.pdf


Film/Kitap inceleme

İnceleyenin Soyadı, Adının baş harfi. (Yıl). İncelemenin başlığı [yazar/yapımcı adının baş harfi, Soyadı tarafından yazılan/yönetilen İncelenen kitabın/filmin adı isimli kitabın/filmin incelenmesi]. Yayımlanan derginin adı(cilt sayısı), sayfa aralığı veya Gazetenin adı veya Yayımlanan internet sitesi.

Yavaş Bozkurt, A. (2013). Kitap incelemesi [R. Bucher tarafından yazılan Diversity consciousness başlıklı kitabın incelenmesi]. Sakarya University Journal of Education, 3(3), 137-138. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192324

Schaefer, J. C. (2019). Truffaut’s L’Enfant sauvage (The Wild Child, 1970): Evoking Autism & the Nascent “Eugenic Atlantic” [Review of the film L’Enfant sauvage (The Wild Child) by François Truffau, Dir.]. Ought: The Journal of Autistic Culture, 1(1), Article 5. https://scholarworks.gvsu.edu/ought/vol1/iss1/5 


Sosyal medya kaynakları

Yazar Soyadı, Adının baş harfi [kullanıcı adı]. (Yıl, gün, ay). Postun ilk 20 kelimesi [Tanımlama]. Site adı. İnternet adresi.

Alper, S. [@SinanAlper_]. (2020, 2 Eylül). Gerçekten de, istatistiğin ve onu kullanan bilim alanlarının temelde amacı aynıdır: Henüz yaşanmamış şeyleri tahmin edebilmek [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/SinanAlper_/status/ 1301210933335916547 

Zerr, P. [@paulzerrvisuals]. (2020, June, 16). That is such a great question, my guess is: just be nice and human. Being overly formal? I'm not sure [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/paulzerrvisuals/status/127289 3746699472897


İnternetten alınan bilgiler

Yazar Soyadı, Adının baş harfi veya Grup adı. (Yıl). Çalışmanın başlığı. İnternet sitesinin adı. URL adresinden tarihinde alınmıştır. 

Türk Psikologlar Derneği (2019, 26 Kasım). Mesleki mevzuat. https://www.psikolog.org.tr/tr/kurumsal/meslekimevzuat-x654/ adresinden 2 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.

MEB (2018). Türkçe Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay. aspx?PID=663 adresinden 22 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.

World Health Organization. (2020). Coronavirus. Retrieved September 2, 2020 from https://www.who.int/health- topics/coronavirus#tab=tab_1 



APA 7'ye göre Metin İçinde Kaynak Yazımı


Kaynakça, uluslararası kaynak yazım biçimlerinden APA 7'ye uygun olmalıdır (APA 7 metin içinde kaynak gösterimi hakkında bilgi edinmek için tıklayınız). Buna göre dergide kullanabilecek bazı metin sonu bazı kaynakça örnekleri Türkçe ve İngilizce olarak aşağıda gösterilmiştir.

1. Metin içinde kaynak vermede bu kurallara uyulmalı ve verilen örnekler esas alınmalıdır. Kesinlikle dipnot şeklinde kaynak gösterilmemelidir.

2. Metin içinde tek yazarlı kaynaklara atıf yapılırken aşağıdaki örnekte olduğu gibi araştırıcının soyadı, eserin yayım tarihi yay ayraç içinde verilmelidir:

(Yıldız, 2024) veya Yıldız (2024) veya Yıldız’ın (2024) çalışmasına göre…

3. Metin içinde iki yazarlı kaynaklara atıf yapılırken aşağıdaki örnekte olduğu gibi araştırıcıların soyadı arasına “ve” yazılmalı, eserin yayımlanma tarihi verilmelidir:

(Yücel ve Tatar, 2023) veya Yücel ve Tatar (2023)

(Jack ve Johnson, 2022) veya Jack ve Johnson (2022)

4. Birden çok kaynağın söz konusu olduğu durumlarda kaynakların aralarına noktalı virgül (;) konulmalı ve alfabetik olarak aşağıdaki gibi yazılmalıdır:

(Aslan, 2022; Güneş, 2017; Ogün, 1999; Zengin ve Kolay, 2009)

5. Metin içinde üç ve daha fazla yazarlı yayınlara değinilirken ilk seferinde tüm yazar soyadlarına yer verilir, daha sonraki atıflarda aşağıdaki gibi ilk yazarın adı belirtilmeli, diğerleri için “vd.” ifadesi kullanılmalıdır. Ancak kaynaklar dizininde bütün yazarların isimleri yer almalıdır:

Çiçek, Aslan ve Berber (2019) veya (Çiçek, Aslan ve Berber, 2019) (ilk atıf)

Çiçek vd. (2019) veya (Çiçek vd., 2019) (ikinci ve sonraki atıflar)

6. Ulaşılamayan bir yayına metin içinde değinilirken bu kaynakla birlikte alıntının yapıldığı kaynak da aşağıdaki gibi belirtilmelidir. Kaynakçada sadece “aktaran” bilgisi yer almalıdır:

Görgülü (1955) (aktaran Güneş, 2018) veya (Görgülü 1955; aktaran Güneş, 2018) veya Görgülü’nün (1955) (aktaran Güneş, 2018)…

7. Kurum ve kuruluşlara ait çalışmalar aşağıdaki şekilde belirtilmelidir.

Millî Eğitim Bakanlığı (2024) veya (Millî Eğitim Bakanlığı, 2024) ilk atıf

MEB (2024) veya (MEB, 2024) daha sonraki atıflar

Bunların dışındaki alıntılar için APA 7 standartlarına uyulmalıdır.



Son Güncelleme Zamanı: 7.11.2024 02:36:32