Sınıf Eğitimi Alanında Gerçekleştirilen Doktora Tezlerinin Öneriler Bölümünün Betimsel Analizi
Yıl 2024,
Cilt: 6 Sayı: 23, 47 - 59, 15.07.2024
Tansu Çınar
,
Seçil Açar
,
Anıl Doğukan Sarıalai
Mehmet Kaan Demir
,
Çiğdem Şahin Taşkın
Öz
Bu çalışmada, Sınıf Eğitimi alanında hazırlanan doktora tezlerinin öneriler bölümünü çeşitli değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada, 2005-2023 yılları arasında 17 farklı üniversitede hazırlanan 398 doktora tezinden elde edilen 4.653 öneri incelenmiştir. Öneriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen "Tez-Öneri Değerlendirme Formu" kullanılarak değerlendirilmiştir. Betimsel analiz kullanılarak elde edilen sonuçlar tablolar halinde düzenlenmiştir. Bulgular, Gazi Üniversitesinde hazırlanan tezlerin en yüksek öneri sayısına sahip olduğunu göstermektedir. Tezlerde en çok gelecekte yapılacak araştırmalar için önerilerde bulunulurken yürütülen araştırmanın sınırlılıklarına yönelik önerilerin, incelenen kriterler açısından en az sayıda öneride bulunulan kategori olduğu görülmektedir. Bulgularda, MEB en fazla öneri alan yetkili kurum olarak öne çıkmaktadır. Öğretmenlerin ise en fazla öneri sunulan grup olduğu görülmüştür. Tez başına düşen öneri sayısı genellikle 6 ile 10 arasındadır. İncelenen tezlerin çoğunda öneriler bölümünün araştırmacılar tarafından hazırlanan formda yer alan kriterlerin tamamını içermediği görülmüştür.
Kaynakça
- Akgün, Ö. E. ve Güntaş, S. (2018). Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterliliklerinin danışman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 131-144. https://doi.org/10.19126/suje.365103
- Aktaş, E. ve Uzuner- Yurt, S. (2015). Türkçe eğitimi alanındaki makale özetlerine yönelik bir içerik analizi. Turkish Studies, 10(7), 73-96. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.8121
- Atatürk Üniversitesi (2021). Atatürk üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://atauni.edu.tr/en/oneri-ve-tez-yazim-kilavuzlari sayfasından erişilmiştir.
- Baron, M. A. (2008). Guidelines for writing research papers and dissertations. Divison of Educational Administration, University of South Dakota.
- Başar, B., Gönül, A. ve Demir, M. K. (2020). Öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin yapılan tezlerin değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 220-237. https://doi.org/10.47479/ihead.742796
- Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168), 288-303.
- Bursa Uludağ Üniversitesi (2021). Bursa Uludağ üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://uludag.edu.tr/egitimbilimleri/konu/view?id=1296&title=tez-yazim-kurallari sayfasından erişilmiştir.
- Büyüköztürk, Ş. ve Köklü, N. (1999). Eğitim bilimleri alanında öğrenim gören lisansüstü öğrencilerinin araştırma yeterlikleri konusunda öğretim üyelerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 23(112), 18-28.
- Cemaloğlu, N. (Ed.). (2020). Bilimsel araştırma teknikleri ve etik. Ankara: Pegem Akademi.
- Çelik, E., Gedik, N., Karaman, G., Demirel, T. Ve Göktaş, Y. (2014). Mistakes encountered in manuscripts on education and their effects on journal rejections. Scientometrics, 98(3),1837-1853. https://doi.org/10.1007/s11192-013-1137-y
- Çepni, S. (2022). Bilimsel çalışmalarda bulgu, tartışma, sonuç ve öneriler nasıl yazılmalıdır? Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(2), 80-97.
- Çetinkaya, G., Yolcusoy, Ö. ve Altun Alkan, H. (Ed.). (2021). Akademik yazma: bilimsel metin oluşturma sürecine genel bir bakış. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Yükseköğretim Kurulu, Eskişehir.
- Demiral, İ. (2021). Türkiye’de 2015-2020 yılları arasında İngilizce eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Doğan, V., Güneş, G. ve Demir, M. K. (2022). Türkiye’de “eleştirel okuma” konusunda yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Ana Dili Eğitim Dergisi, 10(1), 216-235. https://doi.org/10.16916/aded.1020136
- Dokuz Eylül Üniversitesi (2018). Dokuz Eylül üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://egitimbilimleri.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2018/12/Tez_Donem projesi_yazim_kilavuzu.docx sayfasından erişilmiştir.
- Gazi Üniversitesi (2016). Gazi üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://egtbil.gazi.edu.tr/view/page/241898 sayfasından erişilmiştir.
- Gönül, A., Başar, B. ve Demir, M. K. (2021). Eleştirel düşünme üzerine yapılan tezlerin değerlendirilmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 14(84), 19-35. https://doi.org/10.29228/JASSS.44540
- Horzum, T., Çelik, F., Gök, E., Kumlu, G. D. Y., Şahin, D., Yanış, H., … Hacıoğlu, Y. (2016). Sosyal bilimler alanlarında hazırlanan tezler için raporlaştırma önerileri: bir tez nasıl yazılmalıdır?. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 489-521.
- İnönü Üniversitesi (2021). İnönü üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://www.inonu.edu.tr/egitim.bilimleri/menu/8167/tez-yazim-klavuzu sayfasından erişilmiştir.
- Kan, M. O. ve Uzun, G. L. (2015). Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin giriş bölümlerine ilişkin sözbilimsel hareket ve adımlar. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(3), 33-52. https://doi.org/10.16916/aded.71919
- Kan, M. O. ve Uzun, G. L. (2016). Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin yöntem bölümlerine ilişkin sözbilimsel yapı özellikleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 331-343. https://doi.org/10.17860/efd.08113
- Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
- Karasar, N. (2015). Araştırmalarda rapor hazırlama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kardaş, M.N. ve Koç, R. (Ed.). (2021). Türk dili 2 akademik yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Kesik, C. ve Ciğerci, F. M. (2020). Sınıf öğretmenliği alanında yapılmış doktora tezlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (2016-2019 yılları arası). Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(34), 450-471. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.322.21
- Komba, S. C. (2016). Challenges of writing theses and dissertations among postgraduate students in Tanzanian higher learning institutions. International Journal of Research Studies in Education,5(3), 71-80. https://doi.org/10.5861/ijrse.2015.1280
- Kurnaz, D. (2021). Türkiye’de ilkokul düzeyinde kullanılan yaratıcı drama yöntemi üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Kurtuluş- Üstün, K. ve Oğuz-Namdar, A. (2020). Sınıf öğretmenliği bilim dalında 1998-2017 yılları arasında üretilen tezlerin eğilimleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 572-600. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-807329
- Marmara Üniversitesi (2019). Marmara üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://ebe.marmara.edu.tr/ogrenci/tez-yazim-kilavuzu sayfasından erişilmiştir.
- Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (2017). Mehmet Akif Ersoy üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://ebe.mehmetakif.edu.tr/upload/ebe/36-form-234-46222175-egitim-bilimleri-enstituesue-tez-yazim-kilavuzu.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Necmettin Erbakan Üniversitesi (2021). Necmettin Erbakan üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://erbakan.edu.tr/egitimbilimlerienstitusu/sayfa/8741 sayfasından erişilmiştir.
- Ocak, G. (Ed.). (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Oğuz- Namdar, A. ve Önder, V. (2019). Türkiye'de ilköğretimde görsel sanatlar ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 767-784. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2719
- Oral, B. ve Çoban, A. (Ed.). (2020). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Sevim, O. ve Özdemir- Erem, N. H. (2012). Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin başlıklarına ve özetlerine eleştirel bir bakış. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(3), 174-186.
- Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Şahin, D., Calp, Ş., Bulut, P. ve Kuşdemir, Y. (2013). Sınıf öğretmenliği eğitimi bilim dalında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli kriterlere göre incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken, 5(3), 187-205.
- Tanrıöğen, A. (Ed.). (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Çıtak, G. G., Kezer, F., Yıldırım, Ö. Y. ve Bilican, S. (2010). Eğitim bilimleri enstitülerinde tamamlanmış lisansüstü tezlerin incelenmesi (2000–2008). Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi Kesin Raporu.
- Trabzon Üniversitesi (2020). Trabzon üniversitesi lisansüstü eğitim enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://lisansustu.trabzon.edu.tr/S/3342/tez-yazim-islemleri sayfasından erişilmiştir.
- Turan, L., Sevim, O. ve Tunagür, M. (2018). Türkçe eğitimi alanında hazırlanan doktora tez özetlerine yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 29-44.
- Türk Dil Kurumu. (2023). Öneri. Güncel Türkçe sözlük. 18 Temmuz 2023 tarihinde http://sozluk.gov.tr adresinden erişildi.
- Yazıcıoğlu, A. ve Genç, G. (2021). Sınıf öğretmenliği alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-14. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.927793
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, D. ve Kaya, S. (2020). İlk okuma yazma ve Türkçe öğretimi ile ilgili tezlerin incelenmesi. Turkish Studies, 15(1), 443-456. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40266
- YK, Yükseköğretim Kanunu (Kanun No. 2547). Resmî Gazete 17506 (6 Kasım 1981), Erişim 11 Temmuz 2023. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2547.pdf
- YK, Yükseköğretim Kanunu (Kanun No. 2547). Resmî Gazete 17506 (6 Kasım 1981), md. 3/t, 19/11/2014-6569/25 md ile değiştirilmiştir. Erişim 30 Ocak 2024. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2547.pdf
- YKTK, Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu (Kanun No. 3837). Resmî Gazete 5657 (28.03.1983), Erişim 14 Temmuz 2023. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2809.pdf
- Yorulmaz, A., Çekirdekçi S. ve Dede, B. (2021). Türkiye’de 2016-2020 yılları arasında yapılan ilkokul matematik eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlere ilişkin bir analiz. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-93. https://doi.org/10.47770/ukmead.944280
- YÖK (2023) Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, Yükseköğretim İstatistikleri Mezun Sayısı Özet Tablosu, www.istatistik.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
A Descriptive Analysis of The Recommendations Section of Doctoral Dissertations In the Field of Elementary Education
Yıl 2024,
Cilt: 6 Sayı: 23, 47 - 59, 15.07.2024
Tansu Çınar
,
Seçil Açar
,
Anıl Doğukan Sarıalai
Mehmet Kaan Demir
,
Çiğdem Şahin Taşkın
Öz
The aim of this study is to examine the recommendation sections of doctoral theses in the field of Elementary Education with respect to various variables. Within the scope of the study, 4.653 proposals extracted from 398 doctoral theses across 17 distinct universities spanning the years 2005 to 2023 were examined. The researchers assessed these recommendations utilizing the "Thesis Recommendation Evaluation Form" they developed. The findings, subjected to descriptive analysis reveal that doctoral theses from Gazi University comprise the largest count of recommendations. While many theses recommendations center around potential avenues for future research, the limitations of the conducted research are conspicuously underrepresented. The Ministry of National Education emerges as the primary recipient of these recommendations. The majority of theses contain between 6 and 10 recommendations each. Furthermore, numerous sections of theses recommendations do not encompass all the criteria stipulated in the researchers' evaluation form.
Kaynakça
- Akgün, Ö. E. ve Güntaş, S. (2018). Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterliliklerinin danışman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 131-144. https://doi.org/10.19126/suje.365103
- Aktaş, E. ve Uzuner- Yurt, S. (2015). Türkçe eğitimi alanındaki makale özetlerine yönelik bir içerik analizi. Turkish Studies, 10(7), 73-96. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.8121
- Atatürk Üniversitesi (2021). Atatürk üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://atauni.edu.tr/en/oneri-ve-tez-yazim-kilavuzlari sayfasından erişilmiştir.
- Baron, M. A. (2008). Guidelines for writing research papers and dissertations. Divison of Educational Administration, University of South Dakota.
- Başar, B., Gönül, A. ve Demir, M. K. (2020). Öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin yapılan tezlerin değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 220-237. https://doi.org/10.47479/ihead.742796
- Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168), 288-303.
- Bursa Uludağ Üniversitesi (2021). Bursa Uludağ üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://uludag.edu.tr/egitimbilimleri/konu/view?id=1296&title=tez-yazim-kurallari sayfasından erişilmiştir.
- Büyüköztürk, Ş. ve Köklü, N. (1999). Eğitim bilimleri alanında öğrenim gören lisansüstü öğrencilerinin araştırma yeterlikleri konusunda öğretim üyelerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 23(112), 18-28.
- Cemaloğlu, N. (Ed.). (2020). Bilimsel araştırma teknikleri ve etik. Ankara: Pegem Akademi.
- Çelik, E., Gedik, N., Karaman, G., Demirel, T. Ve Göktaş, Y. (2014). Mistakes encountered in manuscripts on education and their effects on journal rejections. Scientometrics, 98(3),1837-1853. https://doi.org/10.1007/s11192-013-1137-y
- Çepni, S. (2022). Bilimsel çalışmalarda bulgu, tartışma, sonuç ve öneriler nasıl yazılmalıdır? Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(2), 80-97.
- Çetinkaya, G., Yolcusoy, Ö. ve Altun Alkan, H. (Ed.). (2021). Akademik yazma: bilimsel metin oluşturma sürecine genel bir bakış. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Yükseköğretim Kurulu, Eskişehir.
- Demiral, İ. (2021). Türkiye’de 2015-2020 yılları arasında İngilizce eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Doğan, V., Güneş, G. ve Demir, M. K. (2022). Türkiye’de “eleştirel okuma” konusunda yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Ana Dili Eğitim Dergisi, 10(1), 216-235. https://doi.org/10.16916/aded.1020136
- Dokuz Eylül Üniversitesi (2018). Dokuz Eylül üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://egitimbilimleri.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2018/12/Tez_Donem projesi_yazim_kilavuzu.docx sayfasından erişilmiştir.
- Gazi Üniversitesi (2016). Gazi üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://egtbil.gazi.edu.tr/view/page/241898 sayfasından erişilmiştir.
- Gönül, A., Başar, B. ve Demir, M. K. (2021). Eleştirel düşünme üzerine yapılan tezlerin değerlendirilmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 14(84), 19-35. https://doi.org/10.29228/JASSS.44540
- Horzum, T., Çelik, F., Gök, E., Kumlu, G. D. Y., Şahin, D., Yanış, H., … Hacıoğlu, Y. (2016). Sosyal bilimler alanlarında hazırlanan tezler için raporlaştırma önerileri: bir tez nasıl yazılmalıdır?. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 489-521.
- İnönü Üniversitesi (2021). İnönü üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://www.inonu.edu.tr/egitim.bilimleri/menu/8167/tez-yazim-klavuzu sayfasından erişilmiştir.
- Kan, M. O. ve Uzun, G. L. (2015). Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin giriş bölümlerine ilişkin sözbilimsel hareket ve adımlar. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(3), 33-52. https://doi.org/10.16916/aded.71919
- Kan, M. O. ve Uzun, G. L. (2016). Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin yöntem bölümlerine ilişkin sözbilimsel yapı özellikleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 331-343. https://doi.org/10.17860/efd.08113
- Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
- Karasar, N. (2015). Araştırmalarda rapor hazırlama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kardaş, M.N. ve Koç, R. (Ed.). (2021). Türk dili 2 akademik yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Kesik, C. ve Ciğerci, F. M. (2020). Sınıf öğretmenliği alanında yapılmış doktora tezlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (2016-2019 yılları arası). Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(34), 450-471. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.322.21
- Komba, S. C. (2016). Challenges of writing theses and dissertations among postgraduate students in Tanzanian higher learning institutions. International Journal of Research Studies in Education,5(3), 71-80. https://doi.org/10.5861/ijrse.2015.1280
- Kurnaz, D. (2021). Türkiye’de ilkokul düzeyinde kullanılan yaratıcı drama yöntemi üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Kurtuluş- Üstün, K. ve Oğuz-Namdar, A. (2020). Sınıf öğretmenliği bilim dalında 1998-2017 yılları arasında üretilen tezlerin eğilimleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 572-600. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-807329
- Marmara Üniversitesi (2019). Marmara üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://ebe.marmara.edu.tr/ogrenci/tez-yazim-kilavuzu sayfasından erişilmiştir.
- Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (2017). Mehmet Akif Ersoy üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://ebe.mehmetakif.edu.tr/upload/ebe/36-form-234-46222175-egitim-bilimleri-enstituesue-tez-yazim-kilavuzu.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Necmettin Erbakan Üniversitesi (2021). Necmettin Erbakan üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://erbakan.edu.tr/egitimbilimlerienstitusu/sayfa/8741 sayfasından erişilmiştir.
- Ocak, G. (Ed.). (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Oğuz- Namdar, A. ve Önder, V. (2019). Türkiye'de ilköğretimde görsel sanatlar ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 767-784. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2719
- Oral, B. ve Çoban, A. (Ed.). (2020). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Sevim, O. ve Özdemir- Erem, N. H. (2012). Türkçe eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin başlıklarına ve özetlerine eleştirel bir bakış. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(3), 174-186.
- Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Şahin, D., Calp, Ş., Bulut, P. ve Kuşdemir, Y. (2013). Sınıf öğretmenliği eğitimi bilim dalında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli kriterlere göre incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken, 5(3), 187-205.
- Tanrıöğen, A. (Ed.). (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Çıtak, G. G., Kezer, F., Yıldırım, Ö. Y. ve Bilican, S. (2010). Eğitim bilimleri enstitülerinde tamamlanmış lisansüstü tezlerin incelenmesi (2000–2008). Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi Kesin Raporu.
- Trabzon Üniversitesi (2020). Trabzon üniversitesi lisansüstü eğitim enstitüsü tez yazım kılavuzu. https://lisansustu.trabzon.edu.tr/S/3342/tez-yazim-islemleri sayfasından erişilmiştir.
- Turan, L., Sevim, O. ve Tunagür, M. (2018). Türkçe eğitimi alanında hazırlanan doktora tez özetlerine yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 29-44.
- Türk Dil Kurumu. (2023). Öneri. Güncel Türkçe sözlük. 18 Temmuz 2023 tarihinde http://sozluk.gov.tr adresinden erişildi.
- Yazıcıoğlu, A. ve Genç, G. (2021). Sınıf öğretmenliği alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-14. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.927793
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, D. ve Kaya, S. (2020). İlk okuma yazma ve Türkçe öğretimi ile ilgili tezlerin incelenmesi. Turkish Studies, 15(1), 443-456. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40266
- YK, Yükseköğretim Kanunu (Kanun No. 2547). Resmî Gazete 17506 (6 Kasım 1981), Erişim 11 Temmuz 2023. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2547.pdf
- YK, Yükseköğretim Kanunu (Kanun No. 2547). Resmî Gazete 17506 (6 Kasım 1981), md. 3/t, 19/11/2014-6569/25 md ile değiştirilmiştir. Erişim 30 Ocak 2024. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2547.pdf
- YKTK, Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu (Kanun No. 3837). Resmî Gazete 5657 (28.03.1983), Erişim 14 Temmuz 2023. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2809.pdf
- Yorulmaz, A., Çekirdekçi S. ve Dede, B. (2021). Türkiye’de 2016-2020 yılları arasında yapılan ilkokul matematik eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlere ilişkin bir analiz. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-93. https://doi.org/10.47770/ukmead.944280
- YÖK (2023) Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, Yükseköğretim İstatistikleri Mezun Sayısı Özet Tablosu, www.istatistik.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.